Dagens nyhetsbrev

Verdien på selve krillfartøyet, som bygges hos Vard, er på en milliard kroner. En av dem som har sikret seg millionkontrakt på levering til fartøyet, er Ove Sporsheim, tidligere maskinsjef for Kjell Inge Røkkes Norwegian Seafoods. Han fikk ideen på fiske i Argentina.

Blant andre som skal levere til milliardfartøyet, er Aukra Maritime, som har sikret sin største enkeltkontrakt på levering av 11 kraner. Vågen, som holder til på Tysnes i Hordaland, skal levere 16 meter lange skruer til fartøyet. Kontrakten er verdt en halv års omsetning for dem.

Rapp Marine leverer for første gang til et krillfartøy, når de installerer dekksmaskineriet om bord. Optimar leverer prosessanlegget.

Skipet skal ferdigstilles i slutten av neste år, og skal etter planen være i full drift i Antarktis fra begynnelsen av 2019-sesongen.

Få også med deg:

  • Norwegian Electric Systems skal levere sitt første energilagringssystem. Batteripakken skal om bord på Skansi Offshores Sjoborg.
  • Offshoreskipet «Highland Chieftain» befant seg utenfor Skottland, mens det ble fjernstyrt fra California.
  • DOF har sikret seg to kontrakter som gjelder flerbruksskipet Skandi Skansen og forsyningsfartøyet Skandi Caledonia i Middelhavet.
  • Når staten legger ut anbudet på kystrutetrafikken på overtid, kan oppdraget bli delt opp i flere mindre pakker.
  • Valutatap belaster verftskonsernet Vards kvartalsregnskap med nær 50 millioner kroner. I tillegg taper Vard penger på sine investeringer i skip, skriver Finansavisen.
  • Olympic Subsea hadde inntekter på 149,4 millioner kroner i andre kvartal, opp fra 122,1 millioner i tilsvarende periode i fjor. Driftsresultatet steg også, men økte avskrivninger og finanskostnader bidro til røde tall lenger ned i regnskapet, skriver E24.