Dokken da den forlot Wallsend-verftet i 1912. Foto: Tyne & Wear Museums

Dokken overlevde to verdenskriger. Mandag sank den i Hjeltefjorden.

Krigsminister Winston Churchill bestilte dokken, som i sin tid var verdens største. Mandag formiddag sank den.

Publisert

Bakgrunn: Mandag like før klokken 12 gikk en flytedokk ned ved CCB på Ågotnes.

Flytedokken som gikk ned på Ågotnes mandag formiddag ble bygget ved Wallsend-verftet ved Tyne-elven nær Newcastle, og ferdigstilt i 1912.

– Den ble bygget og ferdigstilt i 1912 og hadde etter det en flakkende tilværelse, forteller Asbjørn Algrøy, daglig leder i Marin Eiendomsutvikling som i en kort periode eide flytedokken etter at Noryards gikk konkurs i 2016.

Har du tips i saken? Da vil vi gjerne høre fra deg. Send en mail til: redaksjonen@sysla.no

Med navnet Medway Dock AFD4 ble den overlevert til den britiske marinen, etter at daværende krigsminister Winston Churchill bestilte dokken i 1911.

Dokken hadde en løftekapasitet på 32 000 tonn og en lengde på 207 meter. På tidspunktet var den verdens største flytedokk.

Hugget opp tyske marinefartøy

Flytedokken var i krigstjeneste i både første og andre verdenskrig. Under første verdenskrig ble den brukt til å utruste skip fra den britiske marinen. Etter krigen ble den brukt til å hugge tyske marinefartøy.

Fra 1948 stod dokken i Rotterdam i Nederland hvor den ble elektrifisert, og ble siden solgt til Gøtaverftet i Sverige. Da det svenske verftet gikk konkurs i 1991 endte dokken opp hos BMV Laksevåg.

– Dokken skulle egentlig til Mexico, men selskapet som hadde kjøpt den gikk konkurs nærmest på veien dit. Da endte det med at det bergenske verftet Mjellem og Karlsen anskaffet dokken, forteller Algrøy.

Dokken inneholdt blant annet en gammel dampmaskin fra 1912 som ble brukt til å fortrenge vann ut av dokken. Da dokken lå på Laksevåg ble de «nye» pumpene fra 1937 brukt.

Se video av den historiske dokken:

Solgt til CCB etter 23 år på Laksevåg

Flytedokken lå på Laksevåg i 23 år frem til august 2017, da den ble solgt til CCB på Ågotnes.

– CCB rustet den opp betydelig etter at vi solgte dokken til dem, forteller Algrøy som ikke vil fortelle hva de betalte for den.

Ifølge deres egne nettsider har CCB brukt et sted mellom 10 og 15 millioner kroner på å blåse liv i den gamle dokken.

Etter at CCB anskaffet dokken var planen å bruke den til å vedlikeholde skip og fartøy, noe som var et nytt område for dem.

Etter planen skulle dokken brukes til vedlikeholdstjenester i stor skala rettet mot skip og fartøy fra hele kysten av Norge. I fjor høst ble dokken ankret opp på CCB, og gikk gjennom et omfattende vedlikeholdsprogram, i tillegg til at den ble malt utvendig.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail