Iranske krigsskip i Omanbukta 28. desember 2019 i forbindelse med fire dagers felles flåteøvelse med krigsskip fra Iran, Kina og Russland. Foto:Iranian Army

Sju norske skip i Persiabukta – sikkerheten vurderes

Sju norske skip befant seg lørdag i Persiabukta. Sjøfartsdirektoratet følger den spente situasjonen mellom USA og Iran tett opp mot skipenes sikkerhet.


  • NTB
Publisert

– Vi følger situasjonen nøye, og selv om vi ikke har planer om å endre sikringsnivået nå, kan dette endre seg raskt. Vi vil da orientere om dette, sier avdelingsdirektør for operativt tilsyn Alf Tore Sørheim i Sjøfartsdirektoratet til Aftenposten.

Siden i sommer har beredskapsnivået i området være «spenningsnivå 2, noe som innebærer at fartøyer og rederier må utvise årvåkenhet og bruke en rekke sikkerhetstiltak.

Slår av GPS-en

Lørdag kveld var det svært tett mellom skipene i Hormuzstredet, hvor en femtedel av verdens olje fraktes.

30 av tankskipene som lørdag kveld seilte gjennom stredet, hadde slått av transponderne og GPS-signalene, skriver Aftenposten.

Hensikten er å unngå sporingssystemene og gjøre det vanskeligere for Iran og iranske støttespillere å planlegge angrep.

1700 anløp i året

Om lag 1700 ganger i året har norskkontrollerte skip anløp i Persiabukta, ifølge tall fra Rederiforbundet.

I alt var det lørdag kveld ifølge Sjøfartsdirektoratet fire norskregistrerte skip i Persiabukta. I tillegg var det minst tre skip som eies av norske redere som ikke er registrert i Norge.

Ifølge data fra Marine Traffic , som Aftenposten gjengir, hadde Frontline tre skip i området Omanbukta og Persiabukta lørdag.

Bergenske Odfjell har to oljetankere, Bow Faith og Bow Engineer, inne i Persiabukta.

Situasjonen i Persiabukta og Hormuzstredet endret seg etter at USA fredag drepte den iranske generalen Qasem Soleimani i et droneangrep ved den internasjonale flyplassen i Bagdad.

I

Del på
facebooktwitterlinkedinemail