Superspeed til kai i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

«Superspeed 1» settes inn igjen, men som cargoskip

Passasjerskipet «Superspeed 1» ble tatt ut av drift tidligere denne måneden, men får nå delvis ny rolle.

Publisert

Reiselivs-bransjen rammes knallhardt av koronakrisen, men fergerederiet Color Line har nå funnet alternativ bruk for «Superspeed 1» som egentlig skulle ligget i ordinært dokkeopphold i Danmark.

Det melder ilaks.

Når Color Line permitterte 2000 ansatte tidligere denne måneden, ble all persontrafikk besluttet midlertidig stanset, mens kun «Color Carrier» mellom Oslo og Kiel, og «Superspeed 2» mellom Larvik og Hirtshals, ville gå kun med gods.

Nå settes også «Superspeed 1» mellom Kristiansand og Hirtshals inn, men i likhet med sitt tvillingskip, bare med gods.

Det betyr at skipet gjenåpner transport fra Sør-Norge med gods til Europa, som betyr en økning i transport av fisk.

På alle Color Lines ruter skiper vi mye termolastebiler, så vel som kontainere og tanker. Alle våre skip har fasiliteter som gjør at vi plugger inn termoenhetene på strøm gjennom overfarten. Vi har generell stor etterspørsel fra transportører som frakter fisk, både fersk og frossen. Gjenåpning av ruten Kristiansand til Hirtshals er viktig for norsk fiskeeksport. Det siste døgnet har vi opplevd positive tilbakemeldinger fra transportindustrien, noe som bekreftes gjennom høy aktivitet med bestilling av plasser, skriver konsernsjef Trond Kleivdal i en e-post til iLaks.

Les også: Endúr permitterer nær halvparten av arbeidsstyrken

I siste episode av podkasten Det vi lever av spør vi om regjeringens krisepakker til næringslivet har vært tilstrekkelige?

Del på
facebooktwitterlinkedinemail