Foto: NTB Scanpix

Hurtigruten overtar Kleven Verft

Henter inntil 600 friske millioner for å få ferdig to hurtigruter og to offshore-skip. Dagens eiere beholder Myklebust verft i Gursken.

Publisert

Mandag formiddag kalte ledelsen i Kleven inn til informasjonsmøte.

De ansatte ble bedt om å møte i kantinen til verftet i Ulsteinvik, hvor de endelig fikk en avklaring på hva som skal skje med verftsgruppen:

Den blir delt.

Løsningen innebærer at det Hurtigruten-eide selskapet KVE Holding AS tar over 100 prosent av aksjene i Kleven Verft AS, Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS.

Dagens eiere beholder resten av Kleven-selskapene, deriblant Myklebust Verft AS.

Klikk her for å dele denne saken på Facebook

Inntil 600 millioner i frisk kapital

-Både som ansvarlig eier og ansvarlig kunde er det viktig for oss å finne gode, og ikke minst langsiktige løsninger. Vi ser et stort potensiale på Kleven, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, ifølge en pressemelding fra Kleven.

Kleven var gjennom en omfattende restrukturering i september 2017. Økte kostnader knyttet til flere av verftets prosjekter har gjort det nødvendig med ytterligere likviditetstilførsel.

Den nye finansielle løsningen gir en likviditetstilførsel som kan komme opp i 600 millioner kroner. Denne består av bidrag fra eiere, kunder og banker.

Myklebust Verft AS vil i en overgangsfase benytte seg av administrative tjenester Kleven Verft AS historisk har utøvd for selskapet.

Pågående prosjekter ved Myklebust Verft vil også fortsatt ha tilgang på ressurser fra Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS, skriver Kleven i meldingen.

Hentet inn tidligere Rem-sjef

Ola Beinnes Fosse ble hentet inn av Kleven for to måneder siden, for å bistå i restruktureringen.

– Det var først da vi begynte ordentlig med forhandlingene, så dette har gått rimelig kjapt, sier han.

Fosse sier det har vært en god prosess.

– Jeg vil rose bankene og Hurtigruten her. Jeg er veldig glad for at prosessen har gått såpass knirkefritt.

Det er ikke alltid tilfelle.

Fosse var finansdirektør i Rem offshore, da restuktureringen av gjelden der endte med at selskapet ble slukt av Solstad Farstad, med Aker i ryggen.

Klikk her for å se Fosse fortelle om det dramatiske året for Fosnavåg-rederiet.

Han var også sentral i restruktureringen av Remøy Shipping, som nylig landet en avtale med sine kreditorer.

– Ekstremt viktig å ivareta arbeidsplassene

Fosse bekrefter at den nye kapitalen, inntil 600 millioner kroner i friske midler, i sin helhet skal inn i Kleven verft. Altså skal ingen ting av dette til Myklebust.

Han vil ikke gå inn på hvor mye henholdsvis banker, eiere og kunder skal gå inn med av dette, men understreker det ikke er sikkert de vil ha behov for hele denne summen.

– Inntil 600 millioner kroner er det estimerte kontantbehovet for å ta oss gjennom det eksisterende byggeprogrammet, sier Fosse.

I tillegg til de to hurtigruteskipene, jobber Kleven nå med det femte av seks ankerhåndteringsfartøy for danske Maersk.

Alle disse skipene skal ferdigstilles hos Kleven verft i Ulsteinvik, bekrefter han.

Ordreboken er dermed full frem til tredje kvartal 2019, noe som sikrer arbeidsplassene ved verftet.

– Kleven er en hjørnestensbedrift, og det er ekstremt viktig å ivareta disse arbeidsplassene, både for Ulsteinvik og Sunnmøre, sier Fosse.

Tapte hundrevis av millioner

Kleven har noen ruskete år bak seg.

Som de fleste andre verft av noen størrelse her til lands, la de nesten alle eggene i offshore-kurven da markedet stadig nådde nye høyder frem mot 2014.

Så raste etterspørselen etter slike skip.

Mens Kleven desperat prøvde å snu seg mot nye markeder, slo bakrusen etter offshore-boomen innover dem med full kraft.

Verftsgruppen eier to verft – Myklebust i Gursken og hovedverftet i Ulsteinvik. Det siste er det største, og bare her tapte Kleven 400 millioner kroner i 2015 og 2016.

Gigasmell på nybygg

Mesteparten av dette – 268 millioner kroner – skyldtes ett skip alene:

Bygg nummer 379, som ble sjøsatt i 2015.

Kontrakten fra malaysiske bestilleren IES Pioneer Ltd skal ha vært på nærmere en halv milliard kroner.

De pengene fikk imidlertid aldri Kleven.

Da bestilleren ikke kunne gjøre opp for seg, kansellerte verftet kontrakten i juli 2016 og prøvde å finne en ny kjøper. I mai i fjor ble ny kontrakt inngått med en ikke navngitt internasjonal aktør, og i fjor ble skipet overlevert ny eier.

Salgsprisen ble i den forbindelse ikke oppgitt, men av regnskapene gikk det frem at det samlede tapet var på 268 millioner kroner.

Stor arbeidsplass

Også det heleide Myklebust Verft i Gursken har gått i minus.

I 2016 endte driftsresultatet på minus 24,3 millioner, noe bedre enn 2015-resultatet på minus 25,5 millioner kroner.

2017-tallene er fortsatt ikke klare. I de siste tilgjengelige regnskapene er antall ansatte fastsatt til 719 årsverk – en av de største arbeidsplassene på Sunnmøre.

Klikk her for å dele denne saken på Facebook

I august i fjor sa daværende sjef i selskapet, Ståle Rasmussen, at de var nødt til å få inn nye eiere i Kleven, etter å ha tapt nesten en halv milliard på driften de to foregående årene.

To uker senere ble det klart at Hurtigruten gikk inn i Kleven, og Petter A. Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity ble en av de store eierne.

Fikk på plass nye eiere

Da gikk et nytt investorfelleskap gikk inn med totalt 300 millioner kroner.

Bak det nyopprettede investeringsselskapet sto Hurtigrutens eiere, Petter A. Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR, som største investor med en andel på litt over 40 prosent.

I tillegg til Hurtigruten, Strawberry Equity og TDR, består grupperingen av Åge Remøy, Kleven-familiens selskaper John Kleven AS og H-Invest AS, det familieeide tyske yachtverftet Lürssen Group og investoren Per Lillebø.

Det er denne grupperingen som nå overtar Myklebust verft, og de delene av Kleven som ikke overtas av Hurtigruten.

Åge Remøy sier til Sysla at han ikke har involvert seg i den siste restruktureringen av Kleven.

– Det er sikkert det eneste rette å inngå denne avtalen, og til det beste for dem som jobber hos Kleven, sier han.

Hurtigruten har for øyeblikket to skip under bygging hos Kleven. Da det første søsterskipet, MS Roald Amundsen ble sjøsatt, var det tyngre enn forventet. Her er forklaringen på hvorfor.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail