Hans Christian Seim, adm. direktør i Norwegian Hull Club. Foto: Camilla Aadland

Han var ikke i tvil da han ble spurt om å bli ny toppsjef

Den forrige sjefen i Norwegian Hull Club satt i fire måneder. Sjefen før det satt i 30 år. Nå har Hans Christian Seim tatt på seg oppgaven.

Publisert

– Så langt har det vært interessant og spennende, sier Seim til Sysla.

Han har vært toppsjef i sjøforsikringsselskapet Norwegian Hull Club siden mai i år. Det ble han da Faz Peermohamed trakk seg på kort varsel etter bare fire måneder i jobben. Det tok bare noen uker før Seim sluttet å være fungerende og ble administrerende direktør for selskapet.

– Jeg har jobbet i 14 år i Norwegian Hull Club, og har hatt ulike stillinger i selskapet, både innen havari og marked. Det betyr at jeg kjenner selskapet godt. Jeg sa ja med en ro og trygghet om hva som får bedriften til å være det den er, sier Seim.

Skip i opplag

Norwegian Hull Club har røtter tilbake til 1837, men har jobbet under dagens navn siden 2001. Selskapet leverer forsikring til skip, rigger, oljeselskap og verft.

Lavere oljepriser og nedgang i offshoremarkedet påvirker også sjøforsikringsselskapet med hovedkontor i Bergen.

– Når skip legges i opplag, går inntektene våre ned. Verdien på skipene skrives ned, og vi gir noe returpremie til rederiene for fartøy som ikke er i drift. Lavere aktivitet innen oljeutvinning har også en effekt, sier Seim.

Resultatet falt

I fjor sank inntektene til Norwegian Hull Club fra 203 millioner dollar til 191 millioner. Resultatet sank enda mer, fra 32 millioner til 8,5 millioner dollar.

– Vi opplever økt konkurranse i markedet, og prisene er under press. Dette er en marginbransje, forklarer Seim.

Han legger til at 2014 var et eksepsjonelt godt år for Norwegian Hull Club.

Norwegian Hull Club forsikret flere fartøy i fjor enn året før, men press på prisene og dollarkursen gjorde at inntektene fra forsikringspremiene sank fra året før. Forsikringskravene var også høyere enn året før.

– I år vil trolig inntektsvolumet reduseres. Men hvordan lønnsomheten for selskapet blir, er for tidlig å si, sier Seim.

Andre sko

I januar i år ga John Wiik seg som leder for Norwegian Hull Club, etter 31 år i sjefsstolen.

– Er det store sko å fylle?

– John er et navn hele bransjen kjenner. Å kopiere en administrerende direktør som har vært det i over 30 år, er ingen god idé. Skoene er ikke de samme, og jeg ønsker ikke å sammenligne meg med ham.

Seim er ikke i tvil om hva som er verdiene i selskapet.

– Vi har ikke skip eller stål, men mennesker. Når du overtar en slik rolle, gjør du deg dine tanker om hva som fungerer godt, og hva vi må justere for å møte det som er foran oss.

Digitalisering

Stikkord for hva som skal justeres, er enda mer satsing på service og digitalisering. De fleste av transaksjonene gjøres nemlig fremdeles manuelt. Det vil endre seg fremover, tror Seim.

– Vår bransje er relativt konservativ, men det vil komme en bølge av digitalisering også her.

For å møte dette har selskapet gjort flere nyansettelser i løpet av året, i tillegg til at de har satt i gang et mer omfattende traineeprogram enn de noensinne har hatt. To stykker skal få prøve seg i ulike avdelinger i inn- og utland, og hos ulike samarbeidspartnere.

– Vi må ha med oss det beste vi har av kompetanse, og samtidig satse på ny kompetanse, sier Seim.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail