Ronja Storm. Foto: Uavpic

Havyard har levert problemskip. – Klart det er betydningsfullt

Havyard har overlevert verdens største brønnbåt til Sølvtrans. Samtidig har selskapet oppnådd en avtale som sikrer ferdigstillelse av seks andre skip.

Publisert

Havyards datterselskap Havyard Ship Technology har gjennomført en formell overlevering av ett av skipene som har skapt store problemer for selskapet. Havyard har også oppnådd enighet med redere og kreditorer om ferdigstillelse og overlevering av de øvrige skipene som er under bygging og nær ferdigstillelse.

Skipet Havyard nå har levert er en brønnbåt ved navn «Ronja Storm», som bygges på oppdrag for Sølvtrans. Båten vil være den største i verden i sitt slag, med en lengde på 116 meter og fire fisketanker ombord. Båten vil kunne laste 1000 tonn fisk i timen, eller 3300 store laks per minutt, ifølge Havyard.

Letter gjelden

Ifølge selskapet medfører leveringen at “en vesentlig del av selskapets byggelånseksponering er redusert”.

Konstituert administrerende direktør Gunnar Larsen i Havyard vil ikke gå ut med konkrete tall, men sier til Sysla at han er fornøyd med utviklingen.

Konstituert administrerende direktør Gunnar Larsen i Havyard. Foto: Havyard

– Det er klart det er betydningsfullt. Det er et stort prosjekt, og gjelden utgjør en stor del av byggelånsgjelden, sier Larsen.

Når selskaper som Havyard tar på seg oppdrag om bygging av skip står de i starten gjerne for finansieringen selv sammen med kunden. Etter hvert som prosjektet kommer til et visst stadium tar de opp et såkalt byggelån for å finansiere den videre byggingen.

Ved levering av et skip til kunde får selskapet realisert verdier, og kan betale ned lånene.

Forhandlet løsning

Havyard har etter leveringen av «Ronja Storm» seks skip under bygging med byggelånsfinansiering. Dette inkluderer ett skip til France Pelagique og fem elferger til Fjord 1.

Tirsdag meldte selskapet at de har oppnådd en enighet med redere, kreditorer og garantiinstituttet GIEK som sikrer ferdigstillelse og overlevering av alle disse skipene.

– Vi har forhandlet frem en løsning for de skipene som vi har i produksjon som vi har byggelån på, så nå er vi i stand til å bygge de ferdig, sier Larsen.

Å sikre levering av båtene med byggelån har vært selskapets prioritering på kort sikt. Nå vil selskapet starte dialogen for å kunne fullføre resten av ordreboken.

Ifølge selskapets nettsider består den av syv skip, hvorav tre for Norsk Fisketransport, tre for ESVAGT og et for Atlantic Towing.

– Det vil bli en ganske lik prosess som vi har hatt for de første skipene. Vi må gå i dialog for å kunne sikre ferdigstillelse, sier Larsen.

På sikt er målet å kunne ta inn nye ordre.

– Dette er et steg videre, og vi er positiv til de videre stegene. Jo lengre vi kommer jo større sannsynlighet er det for en langsiktig løsning, som vil bidra til å trygge arbeidsplassene, sier Larsen.

Problemskip

Skipet «Ronja Storm» som nå er overlevert til Sølvtrans er ett av to som har skapt særlig store problemer for selskapet.

I en oppdatering fra 2. juni i år skriver Havyard at de har opplevd kostnadsoverskridelser relatert til to større prosjekter for henholdsvis French Pelagic og Sølvtrans. Kontraktene ble signert med lave marginer på bunnen av syklusen, skriver selskapet. Som følge av overskridelsene kom selskapet i brudd med lånebetingelsene.

25. november melder Havyard at de har konstatert ytterligere tap for prosjektene. Det vises til økt timeforbruk, med påfølgende forsinkelser i ferdigstillingen av skipene.

I en melding 18. november må selskapet nok en gang konstatere ytterligere tap på prosjektene for Sølvtrans og French Pelagic. Denne gangen må de i tillegg melde om tap på de fem elfergene selskapet bygger for Fjord 1. Til sammen gjør dette at egenkapitalen i verftet Havyard Ship Technology er tapt.

2. desember kommer meldingen om at administrerende direktør i Havyard, Geir Johan Bakke, går av på dagen, og at Gunnar Larsen tar over som konstituert administrerende direktør. Til Sysla sier styreleder Vegard Sævik at utviklingen i selskapet ikke har vært bra, og at det da er naturlig at man vurderer sine stillinger.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail