Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix

Skal bygge gigantiske batterier til cruiseskip

Batteriprodusenten lover redusert størrelse, vekt og pris når de nå sikter seg inn mot markedet for cruisebåter.

Publisert

Det kanadisk-norske selskapet Corvus Energy lanserer denne uken en splitter ny batterimodell rettet direkte mot cruise-skip og andre store lasteskip.

Batteriene er spesialdesignet for skip som bruker lengre tid på inn- og utladning, som for eksempel cruiseskip som ligger til havn om natten, eller et frakteskip som seiler på batteridrift ut fra en by til den kommer ut på åpent hav.

Den nye modellen bruker et passivt luftkjølesystem og har ingen størrelsesbegrensning, ifølge Corvus.

Saktegående batteri

– Dette er en annen type kjemi og et helt annet konsept. Batteriene passer svært godt inn på store skip som cruisebåter, roro og ropax-ferger, sier Halvard Hauso, visedirektør for marked i Corvus Energy.

Sammenlignet med andre Corvus-batterier er denne modellen betydelig mindre i størrelse og rimeligere i pris. De trenger bare halvparten så mye plass, og vekten av batteriene er redusert med 30 prosent sammenlignet med tilsvarende typer med like mye energi.

Det du gir fra deg er evnen til å lade opp og ned batteriene hurtig. Derfor er ikke denne modellen passende til for eksempel elektriske ferger som må lades mellom hver tur.

Havila Kystruten vil komme med batteripakker fra Corvus Energy. Illustrasjon: Havila Kystruten

– Før hadde vi en type batteri til alle båter, nå har vi seks typer. To til hurtigbåter, en versjon for supplybåter og ferger, et til cruiseskip to modeller som kan brukes på havbunnen, sier Hauso.

Selskapet har tidligere levert batteripakker til et av verdens største offshoreskip «North Sea Giant» og MF «Ampere», verdens første helelektriske ferge.

I tillegg har Havila Kystruten lagt inn bestilling på batterier fra Corvus til alle sine kystruteskip som for tiden er under bygging. Disse skipene vil ha to 43 tonn tunge batteripakker, som gjør det mulig å seile i to timer på elektrisitet.

– Men går vi ned til ti knop, regner vi med å kunne gå fire timer på batteri. Det er lenger enn noen andre vi har hørt om er i stand til å gjøre, sa Per Sævik, eier av familieselskapet Havila i oktober i fjor.

Skulle du ønske at noen oppsummerte batteribruk på norske skip i løpet av den tiden det tar å spise lunsj? Da må du få med deg denne podkasten:

Kommer ingen vei utenom

Fire timer utslippsfri seiling vil komme godt med for Havila Kystruten, om de ønsker å seile i norsk sårbar natur. I mai i fjor vedtok Stortinget at cruiseskip og -ferger skal seile utslippsfritt i norske verdensarvfjorder så snart det er teknisk mulig, og senest innen 2026.

Cruisetrafikken gir i perioder helse- og miljøskadelige utslipp i Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Synnulvsfjorden og innerste del av Tafjorden. Disse fjordene står på UNESCOs liste over verdensarvområder.

ARKIVFOTO: Rune Sævig/ BT

Det nye batteriet fra Corvus skal være klart allerede i første kvartal av 2021, fem år før man er tvunget til å gå utslippsfri inn i blant annet Geirangerfjorden.

– Størrelsen og mangelen på produsenter er årsaken til at ingen har klart dette tidligere, vi er de første i verden som får dette til lenge før den endelige fristen, sier Hauso.

Skal produseres fra Bergen

I midten av 2018 kom nyheten om at Corvus Energy etablerer en batterifabrikk i Bergen. Valget av plassering falt på Vinmonopolets gamle lager på Midtun. Herfra skal selskapet produsere batterier tilsvarende 400 «Ampere»-ferger i året.

I løpet av sommeren kommer leveransen av produksjonsroboter fra Raufoss, og i starten av september åpner den splitter nye fabrikken.

De nye cruiseskip-batteriene skal i starten produseres fra fabrikken i Canada, hvor selskapet har hovedkontor, men vil etterhvert produseres fra Bergen.

Midtunbygget: Her kommer Corvus sin nye batterifabrikk.

– Vi skal produsere alle batteritypene fra Bergen, men vi starter med å produsere modellen Orca Energy til supplybåter og ferger, forteller Hauso.

Corvus Energy har en omsetning på vel en milliard kroner i året, og størsteparten av dette vil ifølge Hauso komme fra Bergen på sikt.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail