NØDMELDING: Cruiseskipet «Viking Sky» sendte i 15-tiden lørdag ut mayday. Skipet har motorproblemer og driver mot land. FOTO: FRANK EINAR VATNE, NTB SCANPIX

Var kun en skipslengde fra katastrofe

Havarikommisjonen har funnet årsaken til forliset på Hustadvika.


  • Adrian Søgnen
  • Ådne Lunde
Publisert

Statens havarikommisjon for transport har kommet med en foreløpig rapport etter at cruiseskipet «Viking Sky» fikk motorstans på Hustadvika lørdag 23. mars 2019.

Kommisjonen konkluderer med at skipet hadde for lave oljenivåer i dieselgeneratorene.

Skipet var bare en skipslengde unna grunnstøting og dermed total katastrofe.

Les om forløpet til havariet i faktaboksen under:

For lite smøreolje i tankene

Siden har Statens havarikommisjon, politiet, Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet har jobbet med å finne årsaken til blackouten som førte til ulykken.

For lite smøreolje til dieselmotorene er det som trekkes frem som årsaken til motorstansen i rapporten fra Havarikommisjonen.

«Alle tre motorene slo seg av i et tidsvindu på nitten minutter, noe som førte til blackout og tap av motorkraft».

Ifølge Sjøfartsdirektoratets tidligere rapport var nivået av smøreolje på tankene innenfor de fastsatte grensene, men likevel relativt lavt da skipet gikk ut på Hustadvika.

Mengden olje ble holdt mellom 28 og 40 prosent kapasitet, men motorfabrikanten hadde anbefalt en mengde på mellom 68 og 75 prosent kapasitet, skriver Havarikommisjonen i sin rapport som kom i dag.

Den tunge sjøen på Hustadvika medførte så store bevegelser i tankene at smøreoljepumpene mistet tilførsel. Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstengning av motorene kort tid etter, konkluderte Sjøfartsdirektoratet i sin rapport som kom ut kort tid etter havariet.

«Viking Sky» ble slept av beredskapsskipet «Ocean Response», som tilhører Atlantic Offshore på Ågotnes. Foto: CHC

Stoppet 100 meter fra grunnene

«Viking Sky» var på vei sørover i et forrykende uvær med en fart på cirka åtte knop, et mannskap på 458 og cirka 700 tonn drivstoff om bord.

Like utenfor Hustadvika inntraff marerittet. Plutselig sakket fartøyet av på farten, før det ble liggende dønn i ro.

Da gikk alarmen. Mens mannskapet om bord jobbet på spreng for å få motorene i gang, drev skipet rett mot land med en fart på opptil syv knop, ifølge trafikkdata fra Marine Traffic.

270 meter med ankerkjetting ble sluppet ut fra hver side av baugen på fartøyet.

Først en halv time etter at ankrene ble sluppet, fant de endelig feste.

Etter en dramatisk redningsaksjon fikk slepebåter slept skipet, som da hadde fått tre av fire motorer i gang, inn til kai i Molde.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail