Foto: Scanpix

Marinesjefen pålegger alle fartøy å «utvise særskilt aktsomhet»

Forsvaret gjør foreløpig ingen endringer i regelverket for utsendelse av AIS-signaler, men har minnet alle fartøyer på betydningen av å følge det.

Publisert

Det skriver sjef for Marinen, flaggkommandør Rune Andersen, i en e-post til Sysla via kommunikasjonsavdelingen.

«Vi er selvsagt svært interessert i å finne ut alt vedrørende ulykken og høste lærdom der hvor det er mulig. Vi vil redegjøre på en åpen måte etterhvert som årsaken klargjøres og vi implementerer endringer. Det gjelder på alle områder, inkludert bruken av AIS. Inntil vi har flere konklusjoner om årsaken til kollisjonen har Marinen pålagt alle fartøyer å utvise særskilt aktsomhet», skriver han.

– Tilstrekkelig restriktivt

Det er over en måned siden KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden og sank.

I en foreløpig rapport etter ulykken slår Havarikommisjonen fast at den 134 meter lange fregatten hadde AIS satt på «receiver modus» da den seilte sørover i Hjeltefjorden med 17-18 knops fart før sammenstøtet.

Det vil si at fartøyet kun mottok posisjonen til andre fartøy – det sendte ikke ut AIS-signal selv.

Les også: Havarikommisjonen vet ikke hvorfor KNM Helge Ingstad sank

Et sivilt skip på KNM Helge Ingstads størrelse ville være pliktig å sende ut AIS-signal, men som marinefartøy har fregatten anledning til å slå denne av dersom de ikke ønsker å oppdages av omgivelsene.

«Vårt gjeldende regelverk for seilas uten utsendelse på AIS er så langt vurdert som tilstrekkelig restriktivt, og alle fartøyer er påminnet om betydningen av å følge dette nøye. Det er en balansegang, fordi marinefartøyer har i enkelte situasjoner
et operativt behov for å kunne skjule egen posisjon», skriver Andersen.

Klarte ikke å identifisere båten

Siste gang KNM Helge Ingstad sendte ut AIS-signal før ulykken, var da fartøyet passerte Måløy ved 21.45-tiden om kvelden 7. november.

Klikk her for å dele denne artikkelen på Facebook

AIS-signalet sendes over VHF, og oppgir skipets navn, posisjon, fart og kurs.

Siden KNM Helge Ingstad ikke sendt ut et slikt signal, visste ikke mannskapet på tankskipet Sola TS hvilket fartøy som nærmet seg på kollisjonskurs etter at fartøyet hadde lagt fra kai på Sture-terminalen.

Heller ikke Fedje VTS, som har Hjeltefjorden som den sørligste delen av sitt virkeområde, kunne identifisere fartøyet som avga et ekko på radarene deres før flere minutter etter at losen på Sola TS spurte dem om de visste hvem som kom imot.

En rekke andre omstendigheter, blant annet at mannskapet på broen til KNM Helge Ingstad skal ha oppfattet Sola TS som et stasjonært objekt, førte til at fartøyene kolliderte like etter klokken 4 natt til 8. november.

AIS-senderen på fregatten ble slått på etter at fartøyet sendte ut Mayday og slo havarialarm.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail