«Island Dragon». Foto: Island Offshore / Kjetil Haanes

Henter skip ut av opplag og får levert nybygg. Nå må rederiet ansette flere.

Stigende aktivitet hos Ulsteinvik-rederiet skaper et presserende behov for økt bemanning.

Publisert

Aktiviteten er stigende hos Ulsteinvik-rederiet Island Offshore om dagen.

Nå melder selskapet at de trenger flere folk til båtene sine. Blant annet søker rederiet etter kokker, forpleiningsoperatører, dekksoperatører, en skipselektriker, flere matroser og en 1. styrmann.

Totalt ligger det ute minst ti ledige stillinger på rederiets nettsider.

Det var Nett.no som først meldte om saken.

Til Sysla forklarer administrerende direktør, Håvard Ulstein, at det ligger flere årsaker bak ropet etter mer mannskap.

ULSTEINVIK: Adm. dir. Håvar Ulstein gler seg over høgare oljepris, men må finne seg i å ha mist Equinor-kontraktane for brønnintervensonsskipa Island Frontier og Island Wellserver.

– Vi tok fartøyet «Island Dragon» ut av opplag tidligere i mai, vi får leveranse av det nye skipet «Island Victory» fra Vard Breivik om ikke lenge og i tillegg øker vi bemanningen på «Island Constructor» fra to til tre skift, forklarer Ulstein.

Til markedet ettet 1592 dager i opplag

«Island Dragon» ble levert fra verftet Vard Breivik i midten av 2014 som det fjerde forsyningsskipet rederiet mottok på under ett år. Skipet gikk den gang rett i arbeid for Lundin på Edvard Grieg-feltet, men mistet kontrakten på grunn av endrede behov hos Lundin.

Da oljenedturen traff Norge, møtte offshorerederiene på store problemer. I flere år har de kjempet en desperat kamp for å overleve. Hør episoden: Gjeldsmarerittet.

Mindre enn to år etter at skipet ble levert dalte spotratene og Island Offshore ble tvunget til å legge skipet i opplag, sammen med fartøyet «Island Duchess».

Nå har imidlertid markedet snudd, og i midten av mai i år ble «Island Dragon» tatt ut av opplag etter 1592 dager i bøyene. Fredag formiddag venter fartøyet, ifølge en oversikt fra skipsmegler R.G. Hagland, i spotmarkedet på arbeid. Det er det eneste fartøyet i spotmarkedet på norsk side uten fremtidige forpliktelser.

Overlevering etter fem år i bestilling

«En kraftig plugg», sa Håvard Ulstein om multifunksjonsfartøyet «Island Victory» som ble bestilt i 2014. Planlagt levering var juni 2016, men skroget ble ikke levert fra Romania før i november i fjor.

Nå er skipet ferdig utrustet ved Vard Breivik og skal overleveres snarest, forteller Ulstein til Sysla.

Illustrasjon av skipet «Island Victory» som overleveres til Island Offshore i disse dager.

Ifølge Skipsrevyen skal skipet ut i arbeid på et femtidagers oppdrag på Njordfeltet for Equinor. Etter det er det fritt vilt i markedet.

– Vi er forsiktig optimistiske for markedet fremover. Det er et par av våre båter i spotmarkedet om dagen, og der har vi sett en grei utvikling siden nyttår. Vi håper selvsagt det vil vedvare, sier Ulstein.

Island Offshore eier et par brønnintervensjonsfartøy som ligger stille om vinteren, i tillegg til to båter i opplag – et medium stort forsyningsskip og en subsea-båt. De skal ifølge Ulstein få ligge i opplag en stund til.

Bygget om til hybrid: – Fryktelig kostbart

Sommeren for to år siden hanket Equinor inn syv forsyningsfartøy på lengre kontrakter, og krevde batteri på alle.

Et av fartøyene som fikk langtidskontrakt av oljegiganten var «Island Clipper» som siden april i år har støttet operasjoner i Nordsjøen fra Mongstad.

– Det var krav fra Equinor denne gangen også, men vi hadde allerede iverksatt prosessen, sa Håvard Ulstein, sjef for Island Offshore til Sysla da de meldte om Equinor-kontrakten.

Island Clipper. Foto: Island Offshore

Nå har skipet fått batteripakker og mulighet for landstrømstilkobling. Dette skal spare skipet for 700.000 liter diesel per år, ifølge leverandøren av batteripakkene.

Ulstein kan ikke love at rederiet vil installere batteripakker på flere skip med det første.

– Det er fryktelig kostbart å installere batterier, og det er mer beintøft enn vi ble forespeilet å hente ut midler fra støtteordningene, sier han.

Han mener at kostnadsbesparelsene ikke forsvarer investeringen.

– Det er selvsagt en oppside i reduserte driftstimer på maskineriet, men det forsvarer ikke på langt nær investeringen, sier Ulstein.

Han tror ikke at mangel på batteripakker skal være avgjørende for å få skip på kontrakt i fremtiden.

– Det er flere oljeselskaper der ute som ikke er like opptatt av at vi har hybrid drift på skipene.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail