Illustrasjon av fartøyet: Myklebust Verft

Sølvtrans kontraherer ytterligere en brønnbåt fra Myklebust Verft

Med den nye ordren har Myklebust nå en ordrereserve på omtrent en milliard kroner.

Publisert

Sølvtrans har nylig kontrahert en ny brønnbåt fra Myklebust Verft i Gursken på Sunnmøre.

Det nye fartøyet skal ha en lastekapasitet på 4.000 kubikkmeter. Til sammenligning har verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», en lastekapasitet på 7.500 kubikkmeter.

Skroget til fartøyet, som ikke har blitt navngitt enda, skal bygges på Hat-San-verftet i Tyrkia og blir levert til Myklebust oktober 2021. Designet er basert på Kongsberg NVC 389, som Sølvtrans allerede har tilsvarende under bygging på Myklebust allerede. Fartøyet blir nybygg nummer 76 fra Myklebust Verft.

– Vi er stolte av å ha landet flere kontrakter til Sølvtrans, sier Inge-Jonny Hide, daglig leder på Myklebust Verft, i en pressemelding.

Myklebust Verft. Foto: Oddgeir Refvik.

En milliard i ordrereserve

Med denne nye bestillingen har verftet en ordrereserve på omtrent en milliard kroner, opplyser selskapet i en pressemelding.

Myklebusts tidligere eier, Kleven Verft, fikk nylig nye eiere og reddet seg trolig fra å gå konkurs.

Les også: De største skipsverftene i Norge har tapt 7,6 milliarder på oljekrisen

Brønnbåten er også i henhold til verftets strategi om å bruke kjent teknologi og design, skriver selskapet.

Mellom 2015 og 2018 hadde verftet et akkumulert negativt resultat før skatt på 133,58 millioner kroner. Ved utgangen av 2018 hadde selskapet en egenkapital på 48 millioner kroner.

Sparebanken Møre bidrar på finansieringen av byggingen.

I denne episoden av Det vi lever av får du svaret på hvorfor brønnbåtene er så lønnsomme, hva de egentlig gjør, og hva som kan skje når helt nye typer båter kommer inn på markedet:

For enda bedre lytteopplevelse anbefaler vi deg å laste ned BTs podkast-app BT Lytt. Du finner den i App Store eller Google Play. Du kan også abonnere på våre podkaster i andre podkast-apper, som for eksempel iTunes og Spotify.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail