– Verftet har full fokus på ferdigstilling nå, forteller kaptein Karl Robert Røttingen.

Han blir sjef på Havforskningsinstituttets nye skip.

– Messe, lugarer og lignende er ferdige nå, selv om det mangler gardiner og slikt. Men det blir veldig bra.

Polarskipet ble sjøsatt i vår. Foto: Karl Robert Røttingen

Opp til 500 i sving

Milliardfartøyet bygges på det italienske verftet Fincantieri. I fjor høst var det 600 personer i sving hver dag.

Fortsatt er det rundt 400 – 500 personer på jobb daglig for å få skipet ferdig.

Fra den norske regjeringen besluttet å bygge et nytt isgående fartøy høsten 2012, har prosessen rullet og gått. Juni 2015 var det brennstart på selve byggeprosessen av det 100 meter lange forskningsfartøyet i Italia.

I vår kom det nye polarskipet på vann. Etter fire lange år på land kunne Røttingen i slutten av juli testkjøre “Kronprins Haakon” på sjøen.

Foto: Karl Robert Røttingen

Om Havforskningsinstiuttet / “Kronprins Haakon”

  • Havforskningsinstituttet har ca 750 ansatte på land og sjø, og hovedkontor i Bergen.
  • Flåten er på havet over 1600 døgn i året. Forskningsfartøyene er de viktigste redskapene for innsamling av data innen marine resurser og miljø.
  • Instituttet har ansvar for driften av fem store forskningsfartøy, og leier i tillegg kommersielle fartøy med nærmere 1000 toktdøgn i året.
  • Den norske regjeringen besluttet i oktober 2012 å bygge et nytt isgående fartøy. Polarskipet Kronprins Haakon har en kostnadsramme på ca. 1,4 milliarder kroner og bygges i Italia. Det anslås at rundt 70 prosent av utstyret på det norskdesignede skipet er fra norske leverandører.
  • Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet. Norsk Polarinstitutt er formell eier, på vegne av den norske stat.
  • Skulle opprinnelig leveres i 2015, men ble forsinket. Målet er nå høsten 2017, og klart for vitenskapelige tokt i begynnelsen av 2018.

Nå er det siste innspurt på verftet. Neste stopp blir Bergen.

– Verftet jobber ut i fra at vi skal forlate Italia 30 oktober, så får vi se om det holder, forteller Røttingen.

Bemannes opp

Forskningskipet som kan huse 55 personer i 38 lugarer, bemannes opp med 16 sjøfolk på hvert skift for å operere selve skuta.

I løpet av året har Havforskningsinstituttet opprettet egen “hotline” for å ta unna telefonstormen fra interesserte søkere. Det har vært søkerrekorder for å sikre seg jobb om bord.

Mye av staben er i boks, men alle ansettelsene er fortsatt ikke på plass.

– Her er det full fart. Mannskapet består nå av kapteiner, maskinister og elektrikere. Resten vil komme i oktober – november, sier Røttingen.