Fire nye landstrømsprosjekter får til sammen 78 millioner kroner i støtte av Enova for å kutte klimagassutslipp ved kai.

Det skriver Enova i en pressemelding tirsdag.

Av disse går 50 millioner kroner til Bergen Havn.

Dette er Enovas sjette konkurranse med støtte til utbygging av landstrømanlegg.

Søknadene er rangert etter brukspotensialet til anlegget målt opp mot beløpet det søker støtte om.

Følgende havner får støtte i denne runden:

StøttemottakerStedStøttebeløp
Bergen og Omland HavnevesenCruisekaiene på Skolten og Bontelabo, Bergen50 000 000 kr
Bodø Havn KFKai 1, 3, 4 og 5, Bodø17 148 750 kr
Fjord Base ASUtvidelse av anlegg ved kai A og F, Florø6 029 625 kr
Trondheim Havn IKSKai 2, Brattøra, Trondheim5 688 645 kr
Sum78 867 020 kr

Anleggene skal være i drift innen 1. juli 2020.

Dette er første gang Enova gir tilsagn til et anlegg dedikert cruisetrafikk.

– Landstrøm for cruiseskip krever ofte meget høye investeringer fordi disse skipene gjerne har et mye større effektbehov. Samtidig er den totale brukstiden for dedikerte cruisekaier typisk kort sammenlignet med mange andre kaianlegg. Til sammen gjør dette at landstrøm til cruise ofte blir veldig kostbare klimatiltak. Derfor er det spesielt gledelig at Bergen Havn gjennom et samarbeid med kommune og kraftselskapet BKK har forberedt et godt prosjekt som nådde opp i konkurransen, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Landstrømanleggene i Bergen blir etablert ved cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, og skal kunne levere strøm til tre skip samtidig.

I samme melding varsler Enova at det vil bli en sjuende konkurranse i januar 2019, men at det kan bli den siste runden i nåværende form.

– Gjennom de seks rundene vi har hatt siden 2015 har vi innvilget rundt en halv milliard kroner i støtte til om lag 80 landstrømprosjekter. Nå har tiden kommet for å gjøre opp status og ta en ordentlig gjennomgang av landstrømsatsingen vår. Dette arbeidet vil inkludere både interne og eksterne evalueringer, sier Nakstad.