I 2014 leverte de en verdenssensasjon. Nå er storesøsteren klar.

Se bildene av den første fergen Fjellstrand har levert siden Ampere. Nå vil Fjord1 seile Kommandøren nordover for å teste den innerst i Sognefjorden.

17. desember i fjor ble den 87 meter lange aluminiumskatamaranen overlevert fra Fjellstrand verft til Fjord1.

– Fergen er en videreutvking av Ampere. Mens Ampere viste at batteriteknologien er mulig, er Kommandøren beviset på at teknologien er moden, sier salgssjef Edmund Tolo hos Fjellstrand.

Foto: Fjellstrand

– Den største synlige forskjellen fra Ampere er kanskje salongen, som på denne fergen er tilrettelagt for lang overfart og har store, romslige salonger høyt over bildekket, sier Tolo.

Tredobbelt så kraftig batteripakke

Da Ampere ble levert i 2014 var den en verdenssensasjon. Nå viser tall fra Vegdirektoratet at vi vil ha 70 elektriske ferger innen 2022.

Les også: Ampere bruker strøm for 150 kroner per tur

Siden Kommandøren er bygget i aluminium, veier den halvparten så mye som en tilsvarende konstruksjon i stål, ifølge Tolo.

Hybrid-fergen blir 87 meter lang, 21 meter bred og har en kapasitet på 120 biler og 296 passasjerer. Foto: Fjellstrand

Fra 1. januar 2020 skal fergen inn på sambandet Halhjem – Våge, som Fjord1 da tar over. Der kan den  transportere 120 biler og 12 trailere over den 12,5 kilometer lange kryssingen.

Les også: Her sitter kapteinen og konkurrerer med overstyrmannen

Hør podcasten vår om Ampere og batterirevolusjonen ved å klikke på play over, eller søk den opp i podkastavspilleren din.

Med en batteripakke på 3 MWh – tredobbelt så mye som Ampere – kan den gå helektrisk med en marsjfart på 16 knop og en toppfart på 18 over strekningen.

Kan debutere i Sognefjorden

Men før det kan den bli å se 100 kilometer lenger inn i Sognefjorden fra der Ampere har tilbakelagt en distanse tilsvarende seks ganger rundt ekvator.

– Vi er i dialog med Statens Vegvesen om å bruke den på strekningen Mannheller – Fodnes i ett år, sier regionsjef Tor Kristoffersen i Fjord1.

Skipet, som er utviklet av Fjellstrand verft, skal frakte biler og passasjerer på fergestrekningen Halhjem-Våge, som går mellom kommunene Os og Tysnes i Hordaland, fra 2020. Strekningen driftes i dag av Fosen Namsos Sjø som har gassfergen MF Selbjørnsfjord på ruten. Foto: Fjellstrand

De er på vei opp til Sognefjorden med fergen, som de skal sjekke om passer på strekningen.

– Kommandøren er litt bredere enn vanlige båter, så vi må se om den passer ved kaiene.

Om den passer, vil kommandøren erstatte fergen Lifjord.

Kommandøren er en hybridbåt, som kan gå både på strøm, diesel og biodiesel.

Dersom den går inn på sambandet Mannheller – Fodnes i Sognefjorden, som Fjord1 drifter ett år til før Norled tar over, vil den bruke forbrenningsmotorene, da der ikke er klargjort for lading av batteripakkene ennå.

Gjorde mye i Hardanger

I sommer monterte Fjellstrand overbygget på den første fergen de bygger siden verdenssensasjonen Ampere (se fra byggingen i videoen under).

Lillesøsteren Ampere fikk overbygget montert i Polen. Denne gangen har de tatt større deler av jobben i Hardanger.

I juni i fjor meldte Fjellstrand at skroget til den nyeste elektriske katamaran-fergen var sjøsatt. Slik så skroget til el-fergen ut før utrustingen. Foto: Fjellstrand

 

Energi fra batteriklynge i Bergen

Corvus Energy sikret seg kontrakten med bergenske Norwegian Electric System (NES) på levering av et litiumionbasert energilagringssystem (ESS) som skal være på fergen, som har modellnavnet ZeroCat 120.

På Fjord1-fergene har Norwegian Electric System sikret seg sin største ordre noensinne. Fjord1 vant anbud for syv fergestrekninger i oktober 2016, og har forpliktet seg å redusere energibruken med 60 prosent.

Corvus Energy meldte nylig at de vil etablere en batterifabrikk i det gamle sentrallageret til Vinmonopolet i Bergen.

Også Havyard er i gang med å bygge el-ferger for Fjord1.

Innen 2050 skal klimagassutslippene fra verdens skipsflåte reduseres til halvparten av hva den var i 2008.

Batterier er en del av løsningen. 

I dag er mer enn 200 helektriske og hybridskip i operasjon eller i bestilling – de fleste av dem norske. Ifølge en fersk rapport fra DNV GL vil en tredjedel av alle verdens skip ha batterier om bord innen 2050.

Hvordan påvirker det den maritime industrien? 

I denne artikkelserien ser Sysla-redaksonen nærmere på batterirevolusjonen til sjøs. Vi setter stor pris på tips og innspill? Kontakt oss på redaksjonen@sysla.no.

Selskaper omtalt i saken
Rigg logo