Beredskapssjef Johan Marius Ly i Kystverket har ansvar for oppsamling av diesel fra havaristen. KNM «Helge Ingstad» hadde 380.000 liter diesel til drivstoff om bord da den kolliderte i Hjeltefjorden. I tillegg er det helikopterdrivstoff og smøreoljer om bord.

– Vi vet ikke hvor mye av dette som har lekket ut, sier Ly til Sysla onsdag formiddag.

Kystverket har lagt lenser rundt havaristen, og bruker oljevernfartøyene sine til å suge opp olje fra sjøen innenfor disse lensene.

Skal blåse godt i området

– Siste rapport jeg fikk i morges var at vi har tatt opp 35.000 liter olje og vann. Av dette er anslagsvis 60 prosent vann, men dette er veldig foreløpige tall, sier Ly.

Hvis anslagene stemmer, har de hentet opp 14.000 liter diesel.

– Vi sveiper opp det som er mulig, men det er noe som lekker forbi lensene, sier Ly.

Dieselen blander seg også ganske raskt med vann, og noe av det fordamper før de før hentet det opp, forteller han.

Skipet har ligget kantret i fjæresteinene før den sank tirsdag ettermiddag. Bergingsarbeidet fortsetter, men kan bli vanskeligere de neste dagene.

– Det kan komme opp i 15 sekundmeter vind, så det skal blåse godt i området, sier Beate Tveita, meteorolog hos Storm Geo.

Det betyr at vinden kan komme opp i liten til stiv kuling. Det er spådd en del regnbyger og bølgene kan komme opp i en meter.

– Det skal blåse godt i flere dager, det ser ut til å holde seg på samme styrke hele morgendagen, sier Tveita.

Sjøforsvaret: Skal være mulig å heve skipet

Overvåkingsfly flyr jevnlig over området for å se etter tegn til utslipp på havoverflaten.

Fregatten ligger nesten under vann etter at samtlige stålvaiere røk tirsdag morgen. Planen er fortsatt å heve skipet, men Forsvaret er nå usikker på om det kan reddes.

Øyvind Breivik er avdelingsleder hos Meteorologisk institutt, og er ekspert på havstrømmer, flo og fjære og vind. Han tror bergingen av skipet blir vanskelig.

Foto: Kystverket

– På generelt grunnlag går det jo an å si at det helt sikkert ikke er noen fordel at det blåser opp. Det er heller ikke bra at vinden skal blåse på langs av fjorden. Da blir det flere og høyere bølger, sier han til NRK.

Sjøforsvaret mener det skal være mulig å heve skipet og frakte det til Haakonsvern, tross vind og vær.

– Man skal løfte fartøyet opp ved hjelp av to kranlektere. De er bestilt og er allerede på vei mot havaristedet, sier Håvard Mathiesen i Forsvarsmateriell.

– Vårt mål er å begrense skadene i den grad de lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sa sjefen for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils-Andreas Stensønes, på en pressekonferanse tirsdag.

Skulle på lekter

Allerede fredag opplyste Forsvaret at Boa Management AS har fått i oppdrag å støtte bergingen av KNM Helge Ingstad med slepebåter og lekter.

«Boabarge 33» og «Boa Balder» fra Trondheim skal bistå i bergingsoperasjonen av fregatten. Her ligger de til kai ved Hanøytangen på Askøy. Foto: Bård Bøe

Baugen sank først én meter da de to svakeste vaierne røyk mandag kveld. De ble erstattet.

Klokken seks tirsdag morgen røk imidlertid samtlige sikkerhetsvaiere i baugen etter at festene i fjellet sviktet.