Dagens nyheter

Det er mye aktivitet på Mongstad for tiden – industriområdet i kommunene Lindås og Austrheim.

Etter to år og 400 millioner kroner med oppgradering og nybygg, ser forsyningsbasen på området slik ut:

Den nye infrastrukturen på forsyningsbasen på Mongstad. Foto: Rolf Birkeland, Mongstad Eiendomsselskap

Nytt bulkanlegg, en ro-ro-kai, en LNG-terminal, et nytt varehus på 6000 kvadratmeter, ny forsyningskai og et kontrollert område for sikker logistikkflyt. Alt dette har kommet på plass de siste to årene på det som er Norges største forsyningsbase.

Et par steinkast unna, ved Råoljeterminalen, har Statoil investert 500 millioner kroner for å kunne føre i land olje fra elefantfunnet Johan Sverdrup.

Det ble feiret med belgiske trøfler trukket i sjokolade, bløtkake og beksvart industrikaffe da Mongstad var ferdig med første fase av utbyggingen i januar. Lagerkapasiteten er på 9,5 millioner fat råolje.

Verdensrekord i boretunnel på Mongstad – 122 centimeter i diameter. Foto: Adrian Søgnen

Rundt 2000 mennesker fordelt på et hundretalls ulike virksomheter er nå sysselsatt på Mongstad, som utover forsyningsbasen kanskje er mest kjent for Statoil og Shells oljeraffineri. Dette er det største av i alt to i Norge, med en kapasitet på 12 millioner tonn råolje i året. Havneområdet er også landets største, om en måler i tonnasje.

Det som før var et landlig område som kunne skilte med utmark og noen få gårdsbruk, har altså blitt et av Norges viktigste industriområder. Men veien dit har ikke bare vært enkel.

Det hele startet på 60-tallet, da de første tankene om et industriområde ble lansert. Skulle staten satse enorme summer på dette øde området? Arve Johnsen var i 1972 den eneste ansatte i Statoil, og var med å bygge opp Mongstad helt fra grunnen. I 1975 ble oljeraffineriet satt i drift, og snart begynte millionene og milliardene å trille inn.

I dag omsettes det verdier for rundt 100 milliarder kroner årlig fra Mongstad, og over tusen personer i Statoil har sin arbeidsplass her. Arve Johnsen er imidlertid ikke blant dem.

Seks milliarder over budsjett

På slutten av 1980-tallet ble raffineriet utvidet for omkring 14 milliarder kroner, med en ellevill budsjettoverskridelse på seks milliarder kroner.

Dette har blitt kjent som Mongstad-skandalen, og førte til omfattende utskiftninger i Statoils ledelse. Johnsen var én av dem som måtte gå. I ettertid har problemene blitt kreditert dårlig forprosjektering, tekniske feilvurderinger og dårlig prosjektledelse.

I noen år fremover ble betegnelsen «en mong» brukt som synonym for seks milliarder.

En annen fiasko verdt å nevne er «vår tids månelanding», som Jens Stoltenberg kalte CO2-rensingplanene på Mongstad i sin nyttårstale i 2007.

Etter å ha brukt 1,2 milliarder la regjeringen ned planene i 2013. Månelandingen ble til «den styggeste politiske krasjlandingen vi noen gang har sett», ifølge Bellona. Rensing og lagring av CO2-utslippene fra gasskraftverket ble ikke noe av, men historien stopper ikke helt der.

Samme år ble nemlig et senter for utvikling og testing av teknologi for CO2-fangst satt i drift. Det eies hovedsaklig av Gassnova og Statoil, og er i dag verdens største.

Få også med deg:

  • 273 ville bli matros på Kartverkets båt. De har sannsynligvis aldri fått så mange søkere til en fast stilling før.
  • Faroe Petroleum selger 17,5 prosent av Fenja til Suncor Energy AS mot et vederlag på 54,5 millioner dollar.
  • Far Spica ble malt om på Vegsund Slip i januar. Nå skal den fra spot-markedet til britisk sektor, sammen med to andre Solstad Farstad-båter.
  • I dag lanserte Sysla sin Instagramserie #minjobbsysla. Førstemann ut var Tore Bondhus: – Om ti år håper jeg at vi leverer olje og gass ut i verden som aldri før, forteller han.
  • Med dages oljepris vil gigantfeltet Johan Sverdrup tjene 9 millioner kroner i timen om noen år.
  • Statoil har innløst en ettårig opsjon med forsyningsfartøyet Viking Energy fra april i år. (Newsweb)
  • Før helgen ble oljelast nummer 50 sendt ut fra Goliat-feltet i Barentshavet. Dermed var det duket for kakefest på plattformen. I fjor høst var feltet for det meste stengt. (E24)
  • John Fredriksen-kontrollerte Seadrill vil i løpet av få dager offentliggjøre en ny refinansieringsløsning som vil gi obligasjonseiere større uttelling. (DN)
  • Oceanteam-ledelsen trues av tvangsavvikling og granskning. Ledelsen vil nå flytte selskapet utenlands. Det kom frem i en melding på Oslo børs, lagt ut etter stengetid fredag. (DN)
  • Kjell Inge Røkke og Akers skipseiende selskap Ocean Yield kjøper fire VLCC-ere for nær 2,7 milliarder.  – Den nest største dealen vi har inngått noensinne, sier Ocean Yield-sjefen Lars Solbakken til Finansavisen søndag.
  • PREZIOSO Linjebygg er tildelt en rammekontrakt med Aker Solutions for Nyhamna gassanlegg og Draugen plattform. (Petro.no)