– Hurtigruten skal seile fra Bergen mot Kirkenes hver dag – også de dagene vi ikke har fått anbud.

Det sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til Sysla.

Hurtigruten bygge inn på alle de tre pakkene Samnferdselsdepartementet lyste ut, men vant kun frem med 7 av 11 skip.

De resterende fire vant Havila, som skal bygge nye skip med en passasjerkapasitet på 700.

Hurtigruten har imidlertid tenkt å seile med flere enn syv skip langs kysten.

Får ikke ta med lokalpassasjerer

Når den nye anbudsperioden starter, vil også Hurtigrutens tre største skip – MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken – seile rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes, ifølge Skjeldam.

Tilbudet skal også støttes av MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, sier han til Sysla.

I desember annonserte Hurtigruten at de setter inn de nye hybridskipene på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten fra sommeren 2019.

– Planen er at skipene skal gå til færre anløpssteder, og det blir ingen nattanløp. Det blir rene reiselivsseilinger, sier han.

Skipene skal seile fra Bergen de dagene Hurtigruten ikke har fått tilslag på i Kystrute-avtalen.

Disse båtene vil ikke få ta med seg lokalpassasjerer, som skal seile mellom en havn og den neste.

– Det er beklagelig. Vi kan ta med oss norske passasjerer fra Bergen til Kirkenes, men ikke mellom to stopp.

Ifølge Skjeldam er dette en setting han er komfortabel med.

– Vi har et veldig sterkt merkenavn i utlandet, og har allerede lansert denne typen seilinger, som går oppå de ordinære, fra 2019-sesongen.

Reduserte tilbudet fra 11 til 7

Det er altså de nyeste og største skipene Hurtigruten vil sette inn i såkalt helkommersiell drift.

– Hvorfor setter dere ikke disse inn i kystruten?

– Det er fordi vi ser at de har det største kommersielle grunnlaget, sier Skjeldam.

Forhandlingene med Samferdselsdepartementet om anbudet har pågått siden januar.

Hurtigruten bød opprinnelig inn på alle de tre pakkene, 11 skip, men etter hvert reduserte de tilbudet til de 7 som de vant frem med.

– Vi så ganske tidlig at der var andre som hadde bydd inn så lavt at vi ikke var i nærheten, sier han.

Det var Havila som vant frem der Hurtigruten måtte gi tapt, med fire nybygg.

– Mener du at Havila-eier Per Sævik har priset seg vekk?

– Jeg vil ikke uttale meg om det, men det var ikke aktuelt for oss å gå så lavt med den kunnskapen vi har om å bygge og drifte disse skipene, sier Skjeldam.

Helt marginal inntjening

Forhandlingene har vært tøffe, ifølge Hurtigrute-sjefen.

– Her var det bare pris som var avgjørende. Vi har sett anbud på denne typen tjenester som også har fokusert på kvalitet, og det ville nok vært bedre.

Han sier de har strukket seg “ekstremt langt”.

– Vi har helt marginal inntjening på dette, og det er nok slik at vi må se på måten vi drifter skipene. På dette prisnivået er det sannsynlig.

Han vil ikke gå inn på hva dette kan innebære.

– Vil dere gjøre noe på mannskapssiden på disse skipene?

– Det har jeg ingen innspill om i dag. Vi må vurdere dette i månedene som kommer.

Ifølge Skjeldam trakk de fleste konkurrentene seg før forhandlingene engang startet, fordi de ikke så Kystruten som lønnsom.