Sjef for forretningsutvikling, Roar Kvame, og teknisk sjef i Parker Maritime, Kåre Haugland.

Ser mot vindkraft, men har fortsatt tro på oljemarkedet

Parker Maritim er i full gang med å få innpass i havvind-markedet. Men selskapet har minst like stor tro på fremtiden i olje- og offshorebransjen.


  • Ane Madsen Knoph
Publisert

Selskapet planlegger å mangedoble virksomheten sin de nærmeste årene. I tillegg til å levere til oljebransjen og den maritime industrien, ser selskapet nå store muligheter innen offshore vind.

– Vi har fullført tre store prosjekter innen vindkraft; ett i Storbritannia og to i Tyskland. Her ser vi mange muligheter for videre ekspandering. Samtidig har vi flere gode kunder innen olje- og skipsindustrien, og dette markedet vil vi utvikle mer, sier sjef for forretningsutvikling i Parker Maritime, Roar Kvame.

Tilfeldigheter ga kontrakter
At de kom inn i havvindmølle-markedet var ren tilfeldighet. Det amerikanske selskapet Fluor trengte oppmålingstjenester, og en ansatt hadde hatt kontakt med Bloms på 80-tallet.

– Han var fornøyd og anbefalte oss. I 2010 fikk tok vi jobben på vindfarmen Greater Gabbar selv om det var boom i alle markeder. Vi fikk en fot innenfor, og har hatt flere jobber etter det.

Parker Maritime driver med tradisjonell oppmåling offshore, i tillegg til sjøbunnskartlegging og kompass-kalibrering på skip.

– Et av våre kjerneområder er dimensjonskontroll. Det er stort marked for dette i forbindelse med modifikasjoner og nye feltutbygginger. I høst vant vi en stor kontrakt for nettopp dette på John Sverdrup. Vår styrke er at vi kan skreddersy løsninger basert på våre ulike teknologier, samt at vi har egne softwareutviklere internt på huset. Det gir kostnadseffektive løsninger.

Egen «black box»
Selskapet har stor suksess med et egenutviklet system, et såkalt position monotoring system, en type «black box» på shuttletankere. Systemet overvåker skipets bevegelser, og sender ut alarmer om det kommer ut av posisjon. Det overvåker også trykket på slanger, og måler hvor mye olje som går gjennom.

– Data blir lagret, så om det skulle skje en ulykke blir dette ofte brukt i granskning. Statoil har påbud om at alle shuttletankere skal ha et uavhengig system om bord i Nordsjøen, det samme har Petrobras i Brasil. Vi har også vedlikeholdsavtaler på alle disse systemene, sier Kvame.

Stigende kurve
Parker Maritime har avvikende regnskapsår og leverer tall hver sommer. I regnskapsåret som ble avsluttet sommeren 2015, de siste registrerte tallene, gikk selskapets inntekter ned med 37 prosent, fra rundt 71 millioner til cirka 44 millioner. Resultat før skatt ble minus 11,7 millioner kroner.

For regnskapsåret 2015/2016 er underskuddet halvert til fem millioner, mens omsetningen var 36,7 millioner.

– Frem til nå i år har vi gått i pluss, og vi budsjetterer med et nullresultat dette året. Vi er på en stigende kurve. Det skyldes at vi har tatt grep på kostnadsbesparelser, og at vi har gått inn i nye markeder. Olja kommer tilbake, og Parker Maritime skal forbli i oljeindustrien. Fornybare energi er på full fart innover, sier Kvame.

Han har tro på at Parkers egenutviklede systemer vil få innpass på andre typer båter som jobber innen risikofylte operasjoner, som supplybåter.

– Vi har en sterk eier bak oss som omsetter for 13-14 milliarder dollar globalt, og som har over 60.000 ansatte. Jeg er ikke i tvil om at gode tider ligger foran oss.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail