Siden januar har slaktebåten Norwegian Gannet gått 15 turer frem og tilbake mellom vestlandske oppdrettsmerder og mottaket i Hirtshals.

Målet er at nyvinningen, som fjerner flere ledd i oppdrettsnæringen, skal gå 2-3 turer i uken.

Den omstridte slaktebåten henter fisk direkte fra oppdrettsmerdene. Fisken slaktes om bord, puttes på kjøletanker og fraktes til Danmark.

2800 tonn laks er allerede slaktet, forteller Carl-Erik Arnesen, som er administrerende direktør i rederiet Hav Line.

Uventet motstand

Ideen til båten ble unnfanget Austevoll-oppdretter Kjell Haugland for ti år siden.

I november i fjor var båten til 800 millioner klar til å settes i drift, men fikk uventet motstand fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Tre måneder etter at båten la ut på sin første tur med nyslaktet laks til Hirtshals mangler Norwegian Gannet fortsatt departementet og fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) sin velsignelse.

– Hav Line tar til etterretning at regjeringen er svært bekymret for den såkalte produksjonsfisken. Det står også i regjeringserklæringen at regjeringen skal ha en restriktiv politikk for produksjonsfisk, sier Arnesen til Sysla.

Vil endre regelverk

Produksjonsfisk er fisk med sår eller misdannelser.

Mens Hav Line ønsker å sortere ut denne fisken i Danmark, mener departementet at denne fisken må sorteres i Norge. Departementet har også instruert Mattilsynet til å endre forskriften som partene krangler om.

I den nye forskriften presiseres det at sorteringen skal skje innenlands. Endringen av forskriften har høringsfrist fredag 15. mars, og skal etter departementet sin plan tre i kraft 1. april.

Norwegian Gannet opererer nå etter en midlertidig forføyning fra Bergen tingrett, som i januar ga rederiet rett i sin tolkning av regelverket. Denne kjennelsen har departementet anket, og begjært et nytt rettsmøte.

Forvirret? I vår podkast får du en oppsummering av hele saken på 16 minutter:

Kun et par prosent

Rederiet mener på sin side at de har kommet med en kompromissløsning som imøtekommer alle krav og bekymringer.

Arnesen forteller at de har foreslått å sortere fisken etter norsk regelverk ved en tollterminal i Hirtshals, og deretter frakte produksjonsfisken tilbake til Norge.

– Det er seks fergeavganger daglig fra Hirtshals til Norge. Produksjonsfisken kan være tilbake til filetskjæring i Norge raskere enn den vil være fra et slakteri på norskekysten, sier han.

Arnesen mener Norwegian Gannet er utsatt for omfattende skremselspropaganda, og påpeker at den såkalte produksjonsfisken kun utgjør et par prosent av fisken som tas om bord.

«Norwegian Gannet» til kai i Hirtshals. Rederiet vil sende produksjonsfisken tilbake til Norge med fergen som ligger like ved mottaket. Foto: Hirtshals Havn

Frykter for omdømmet

– Vi er det eneste slakteskipet i Norge og er et prøveprosjekt. Nå må vi få muligheten til å motbevise skremselspropagandaen, eller gi politikerne faktiske argumenter for å stoppe oss, sier han.

Departementet med fiskeriministeren i spissen har brukt omdømmet til norsk laks som argument for den harde linjen mot Norwegian Gannet. Dersom den stygge produksjonsfisken havner i utenlandske markeder, kan det skade en hel næring, ifølge ministeren.

Denne risikoen tilbakeviser Arnesen.

– Når vi frakter produksjonsfisken tilbake til Norge fjerne vi hele risikoen for at denne fisken skal kunne skade næringens omdømme i markedet.

Ny forskrift kan stanse båten

Kommunikasjonsrådgiver Halvard Wensel i Nærings- og fiskeridepartementet skriver i en e-post til Sysla at Hav Lines klage fortsatt er til behandling, og at departementet har registrert at rederiet ønsker en vurdering av sitt forslag til løsning.

På spørsmål om den nye forskriften vil gjelde Norwegian Gannet svarer Wensel følgende:

– Norwegian Gannet opererer nå som følge av den midlertidige forføyningen i Bergen tingrett. Dette er etter vårt syn ikke i tråd med gjeldende forskrift. Forskriftsendringen til fiskekvalitetsforskriften vil ikke ha tilbakevirkende kraft, men vil gjelde likt for alle aktører når den trer i kraft, også Norwegian Gannet.