Slik skal den nye brønnbåten se ut. Illustrasjon: Hordalaks AS

Denne båten skal hjelpe oppdretterne med lus og sykdommer

Nye «Hordagut» ble sjøsatt i Tyrkia i forrige uke, og er snart på vei til Vestland.

Publisert

Flere oppdrettere i Vestland går sammen om en egen brønnbåt til regionen.

I 2018 startet Blom Fiskeoppdrett, Kobbervik & Furuholmen Oppdrett, Fremskridt Laks, Fylkesnes Fisk og Engesund Fiskeoppdrett rederiet Hordalaks, og til sommeren får rederiet sin første brønnbåt «Hordagut».

Båten skal betjene de fem oppdretterne i rederiet som til sammen disponerer 25 matfiskkonsesjoner i regionen.

– Kritisk viktig

– Den kommer i full drift med en gang, sier Øyvind Blom i Blom Fiskeoppdrett til Sysla.

Tilgangen til brønnbåt har blitt essensielt i håndteringen av fisken og behandling av sykdommer og lus, forklarer han.

– Ved å investere i egen båt sikrer vi oss kapasiteten til behandling og håndtering når vi trenger det. Disse båtene er blitt kritisk viktige i produksjon, sier Blom.

«Hordagut» ble sjøsatt i Tyrkia i forrige uke, og skal slepes til Fitjar Mekaniske Verksted om få dager hvor den skal utrustes og ferdigstilles.

Tjener rått

De siste årene har brønnbåtnæringen tjent rått på å frakte laks og fjerne lakselus.

I fjor satte brønnbåtene ny rekord med en driftsmargin på 45 prosent, ifølge EY sin årlige rapport om havbruksnæringen.

Det er fem rederier som står for 80 prosent av omsetningen i transportsektoren i havbruk. På seks år har omsetningen økt fra 1,2 til 3,6 milliarder kroner.

Brønnbåtene har også fått en viktigere rolle i produksjonen, og det er kommet flere typer båter på markedet, som prosessbåter, bløggebåter og slaktebåter.

I denne episoden av Det vi lever av får du svaret på hvorfor brønnbåtene er så lønnsomme, hva de egentlig gjør, og hva som kan skje når helt nye typer båter kommer inn på markedet:

For enda bedre lytteopplevelse anbefaler vi deg å laste ned BTs podkast-app BT Lytt. Du finner den i App Store eller Google Play. Du kan også abonnere på våre podkaster i andre podkast-apper, som for eksempel iTunes og Spotify.

Kan gå ti timer på strøm

«Hordagut» skal ha et lastevolum på 4700 kubikkmeter og kan frakte over 500 tonn med levende laks inn til slakting på en tur.

Til sammenligning har verdens største brønnbåt «Ronja Storm» et lastevolum på 7450 kubikkmeter.

Blom vil ikke si hvor mye selskapene må ut med for den nye brønnbåten.

– Det blir en gigant i oppdrettsnæringen. Og det er strategisk viktig for oss å få kontroll over logistikken, sier Blom til Sysla.

Brønnbåten er designet av Heimli og Fitjar Mekaniske Verksted, og får et hybrid batterisystem.

– Det betyr at den kan ligge ti timer på Bryggen uten motorene i gang, og blir en miljøvennlig båt, sier Blom.

«Hordagut» får også et renseanlegg som kan gi opp mot 80 prosent NOx-reduksjon, og har fått støtte fra NOx-fondet.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail