Fiskebåten Fay på vei til å synke i Barentshavet 28. desember. Alle de 12 om bord ble reddet av et SeaKing redningshelikopter før det gikk ned. Foto: Redningsselskapet RS Odin / NTB scanpix

Rederi og verft krangler om stabiliteten til forlist fiskefartøy

Forliset til linebåten Fay utenfor Honningsvåg i desember har ført til en diskusjon om kvoteregelverket.


  • NTB
Publisert

MS Fay forliste mens det var mye vind i området og to meter høye bølger. Nå ligger verftet og rederiet i en rettslig konflikt om stabiliteten til skipet.

Årsaken er at fiskefartøyenes største tillatte lengde har lenge vært styrt av kvotegrunnlaget som fartøyet fisker på, skriver Skipsrevyen.

MS Fay var 20,99 meter langt, noe som er én fattig centimeter innenfor maksgrensen for skipets kvotegrunnlag.

Samtidig var skipet 10 meter bredt og fem etasjer høyt fra lasterom til rorhus. Å bygge skipene bredere og høyere enn de normalt ville vært konstruert, er blitt vanlig for å kunne holde seg innenfor regelverket. Disse skipene har fått tilnavnet «paragrafbåter».

– Regelverket skal ikke styre fartøykonstruksjonen, understreker fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) overfor Skipsrevyen.

Fiskebåt – som er havfiskeflåtens organisasjonen – har etter ulykken med MS Fay tatt til orde for å skrote begrensninger på lengde og bredde og heller legger begrensninger på lastevolumet til fartøyene.

Nesvik mener at å ta inn bredde og høyde som parameter i tillegg til lengde der hvor dette brukes, antakeligvis vil skape enda større utfordringer i forhold til skipsregelverket.

Han understreker at alle fartøy har strenge krav til stabilitet.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail