Krillfartøyet, som ifølge Rimfrost vil gi oppdrag for rundt en halv milliard kroner til norske næringer. Foto: Rimfrost

Stig Remøy bygger krillfartøy til én milliard

Krillprodusenten Rimfrost inngår kontrakt med verftsgruppen Westcon om bygging av et nytt krillfartøy til over én milliard kroner, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.

Publisert

Selv kaller Rimfrost skipet for «verdens mest moderne og grønne krillfartøy».

– Det har vært mange utfordringer og hinder på veien dit vi er i dag. Derfor er vi ekstra glade for at vi nå får på plass et fartøy vi mener vil revolusjonere krillfisket i Antarktis, sier Rimfrost-eier Stig Remøy i en uttalelse.

Les også: Dette skipet skal frakte krill i Antarktis

– Dette er gledens dag

– Dette er gledens dag. Vi har arbeidet i lang tid sammen med norske fagmiljøer for å utvikle teknologi som vil sette en helt ny standard for krillfiske i Antarktis, både når det gjelder klimavennlighet, bærekraft og ressursutnyttelse, sier Remøy.

Foto: Rimfrost

Kongsberg Maritime designet det 120 meter lange fartøyet, som skal være klart til bruk i 2022.

– Dette vil bli det største fiskefartøyet vi noensinne har bygd. Vi er veldig stolte over oppdraget med å bygge en båt som vil sette en ny standard innen miljø og bærekraft, sier Øystein Matre, administrerende direktør i Westcon.

Fartøyet tilfredsstiller blant annet DNV-GL klassenotasjon Clean Design og IMO Polar
Code, der alle prosesser er planlagt for å oppnå minimale utslipp og stor grad av gjenbruk i energiutnyttelsen, ifølge pressemeldingen.

– Eneste i verden

Rimfrost skriver at utnyttelsesgraden av råstoffet vil være vesentlig høyere enn hos Rimfrosts konkurrenter, samtidig som energiforbruket i prosessene er lavere.

– Fartøyet blir det eneste i verden der helsekost og kosttilskudd faktisk produseres til sjøs, rett etter fangst, forteller Remøy.

Rimfrost har opsjon på ytterligere ett fartøy i kontrakten. Skroget skal bygges ved Tersan i Tyrkia.

Byggingen av skipet vil gi oppdrag for rundt en halv milliard kroner til norske virksomheter, skriver selskapet i pressemeldingen.

Les også: Full seier for Stig Remøy – Aker BioMarine vurderer anke

Rimfrost og Remøy fikk i desember 2018 tildelt én av to nye krillkonsesjoner. Han varslet da at han var klar til å bygge ny krillbåt.

Den andre konsesjonen gikk til Aker BioMarine og Kjell Inge Røkke.

I dag er det bare Røkke-kontrollerte Aker BioMarine av norske aktører som fangster krill i Antarktis etter at Røkke overtok Stig Remøy sin tidligere krilltråler Juvel.

Del på
facebooktwitterlinkedinemail