Tankbåten «Sola» TS og fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte i 04.00-tiden torsdag morgen. Syv personer om bord i fregatten ble lettere skadd i sammenstøtet, og skipet lakk ut rundt 10.000 liter drivstoff i fjorden.

Fregatten ble truffet på styrbord side av tankskipet og fikk en stor flenge i siden (se bilde lenger ned i saken). Tankbåten, som er 250 meter lang, har 625.000 fat med råolje om bord, og var på vei fra Stureterminalen til Storbritannia da det gikk galt.

Alle nødetater ble sendt til stedet etter at 110-sentralen fikk melding om ulykken klokken 04.14. Både redningshelikoptre og dykkerbåt ble kalt ut.

127 av 137 besetningsmedlemmer fra fregatten ble evakuert i første omgang, senere ble også de siste ti evakuert.

Fregatten tok inn vann

– De siste meldingene vi har fått er at fregatten har tatt inn masse vann, og krenger mer og mer, sa Jakob Hartvigsen ved 110-sentralen i Hordaland til Bergens Tidende torsdag morgen.

Redningsleder Eirik Walle ved hovedredningssentralen meldte at det var en viss fare for at skipet skulle synke. Han kunne på dette tidspunktet melde at skipet hadde fått en flenge i siden, og tok inn mer vann enn de klarte å pumpe ut.

STOR FLENGE: Det er en stor flenge i siden på fregatten KNM «Helge Ingstad» etter kollisjonen med tankbåten TS «Sola». FOTO: 2211-TIPSER / BT

– Det er ikke kontroll over lekkasjen og akterskipet ligger tungt i sjøen, sa Walle til NTB.

Fregatten ble senere satt på grunn med vilje. Dette ble gjort for å hindre skipet i å synke enda mer. Tidligere i dag var det fortsatt overhengende fare for at skipet skulle skli og synke, skriver Bergens Tidene. Nå boltes skipet fast til grunnen for å unngå nettopp dette.

Forsvaret opplyser at fregatten, som kostet fire milliarder kroner, ikke var forsikret.

– Staten er selvassurandør. Forsvaret er dermed ikke forsikret mot slike hendelser, og må derfor erstatte ødelagt materiell selv, sa orlogskaptein Per-Thomas Bøe til BT. Han er talsperson for Forsvaret.

Staten forsikrer ikke eiendelene sine, men tar selv risikoen med å erstatte det som går tapt.

Hadde los ombord

Rundt klokken 03.30 natt til torsdag forlot det 250 meter lange tankskipet Stureterminalen, og var på vei ut gjennom Hjeltefjorden. Skipet ble eskortert av en losbåt, og hadde i tillegg los ombord.

Tankskipet «Sola» TS. Foto: Bjørn Erik Larsen

– Det er standard prosedyre, sa losdirektør i Kystverket Erik Freberg Blom til Sysla.

Losen gikk om bord mens «Sola» TS lå til kai ved Sture-terminalen. Oljetankere er pliktige å ha los om bord på vei ut fra Sture til de når åpent farvann.

Hendelsesforløpet etter avgang er uklart, men ifølge AIS-data fra Marinetraffic endret skipet kurs og satte ned farten rundt klokken 04.00.

Klokken 04.05 ble los-lederen varslet om en ulykke i Hjeltefjorden, og få minutter senere ble Blom varslet.

– Jeg fikk beskjed om at det var en kollisjon mellom to fartøy, og at det andre sannsynligvis var fregatten Helge Ingstad.

– Fregatten hadde vikeplikt

Den pensjonert flaggkommandøren, og tidligere skipssjef på fregatten KNM «Oslo», Jacob Børresen, mener det ikke er overraskende at fregatten fikk så store skader.

KNM «Helge Ingstad» ble levert til Forsvaret i 2009. Dette er bildet er fra Kypros i 2014, da fregatten deltok i en operasjon for å hente ut kjemiske våpen fra Syria. Foto: Eskil Grendahl Sivertsen/Forsvaret/NTB Scanpix

– Fregatter er lettbygde fartøyer med tynt skrog. Det er ikke overraskende at den får en dyp flenge når den kolliderer med en fullastet tankbåt, sier han til Bergens Tidende.

Han mener det er klart hvem som hadde plikt til å vike.

– Lastebåten kom ut fra land på styrbord side. Det er ingen tvil om at fregatten hadde vikeplikt, sier Børresen.

Ifølge Bergens Tidende ble fregattens AIS skrudd på klokken 04.03.59 – omtrent da kollisjonen skjedde. At et krigsskip seiler uten å aktiver dette systemet er ikke uvanlig, men den tidligere skipssjefen mener ikke at dette er årsaken til ulykken.

– Uavhengig av AIS har skipene et antikollisjonssystem som utløser en alarm hvis andre fartøyer kommer på kollisjonskurs, sier han til BT.

Starter opp anleggene

Torsdag ettermiddag melder Equinor at de starter opp igjen anleggene Stureterminalen og Kollsnes, etter at de har vært stengt siden torsdag morgen. Dette betyr også at Equinor gradvis kan starte opp sine installasjoner i Nordsjøen.

– Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar å starte opp igjen, men det går nok en del timer. Det er en ganske lang verdikjede, med både felt som har vært nedstengt og to anlegg, så vi må ta den tiden som trengs for å få anlegget opp i en sikker drift, sier talsperson for Equinor, Elin Isaksen til Sysla.

Gassco sitt anlegg på Kollsnes. Foto: Øyvind Sætre/Gassco

Også Aker BP melder at de starter opp igjen sitt Ivar Aasen-felt, som sender gass via Lundins Edvard Grieg-felt til Kollsnes.

– Vi starter våre oppstartsprosedyrer for å komme i gang igjen nå. Jeg kan ikke svare på hvor lang tid det tar, men dette er en fast prosedyre som man må gjennom, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret i Aker BP til Sysla.

Gasstransporten mot Europa ble rammet av stengingen av Kollsnes og Sture. Eksporten ble redusert med det som daglig hadde tilsvart 74 millioner standard kubikkmeter gass.

Etter oppstarten igjen skriver Gassco at det kan ta tid før gasstransporten blir normalisert.

– Gasstransporten mot Europa vil bli tilsvarende normalisert, men det vil ta noe tid før en er tilbake til full kapasitet igjen, skriver Gassco i en pressemelding.

Flere oljefelt stengt ned etter fregatt-ulykken

Stengingen av de to anleggene på land fikk følger for produksjonen av olje og gass ved Edvard Grieg, Ivar Aasen, Oseberg, Grane og Troll A-feltene. De fem feltene som er stengt som følge av fregatt-ulykken, produserte i snitt for 500 millioner kroner dagen på samme tid i fjor.

De fire feltene som ble helt stengt ned; Edvard Grieg, Ivar Aasen, Oseberg og Grane, hadde en samlet månedsproduksjon i november 2017 på 3 369 716 fat oljeekvivalenter.

I tillegg er en av plattformene på Troll-feltet, Troll A, også stengt. Denne plattformen utgjør gass-delen av Troll, ifølge Equinor selv. Gassen fra Troll sendes i rør til Kollsnes.

Gitt at feltene produserer noenlunde det samme som de i gjennomsnitt gjorde på tilsvarende tid i fjor, er den samlede produksjonen for de stengte feltene 508 millioner norske kroner daglig.