Dagens nyhetsbrev

Åge Remøy, Thorsteinn Mar Baldvinsson og Magnus Roth er klar til å punge ut 100 millioner kroner i refinansiering av bank- og obligasjonslånene. I retur overtas aksjene i Forland Shipping, skriver Nett.no.

Aksjene i Forland Shipping selges av administrerende direktør Frode Bjørn Forland. Han er eneste eier og andre generasjons reder i familieselskapet han overtok etter moren Ellen Marie Forland i 2010.

– Det er vemodig å selge, men med dagens markedssituasjon ser vi det som god løsning, sier Forland til Sysla.

Bygge seg opp

Målet for Åge Remøy er å bygge opp et større rederi nord for Stad. På hovedkontoret i Herøy bemannes det nå opp.

– Meningen er at det etter hvert skal jobbe mye folk her. Nå søker vi i første omgang etter tre-fire ansatte, sier Åge Remøy til Nett.no.

Dermed har trioen brukt rundt 160 millioner kroner på rederikjøp. Men de har imidlertid hatt minst 500 millioner å bruke av. Etter at Remøy mistet Rem til Solstad, gikk Rem-gründeren sammen med islandske Thorsteinn Mar Balvinsson og svensk-sveitsiske Magnus Roth.

De skrapte sammen en halv milliard, med ambisjoner om å karre seg tilbake i offshore service-manesjen.

Etter at et forsøk med Farstad strandet, gikk de første 60 millionene med til å sikre seg 60 prosent eierskap i Vestland Offshore og deres fire forsyningsskip.

Gjennom kjøpet av Forland får Remøy & co nå to større subseaskip inn i flåten. De har seks skip totalt.

– Nå føler vi at vi er på god vei, selv om det har tatt litt lenger tid enn vi først trodde, sier Remøy.

Døper om skipene

Skipene skal bytte til Rem-navn, og Fugro Saltire fylles opp med helt nytt mannskap. Forland hadde satt ut både teknisk drift og bemanning på skipene til selskapet OSM.

Forland Inspector (eks Lewek Inspector) har oppdrag frem til neste sommer, og refinansieringen med banken er i boks. Subseafartøyet Fugro Saltire står imidlertid uten jobb etter at Fugro terminerte kontrakten. Skipet går nå i opplag gjennom vinteren.

For Fugro Saltire overtar OSV Management et obligasjonslån på rundt 350 millioner kroner, og Remøy inviterer obligasjonseierne til å være med på en refinansieringsløsning.

– For å få på plass en slik løsning, går vi selv inn med friske penger, sier Remøy til Nett.no.

Få også med deg:

  • Pumpegiganten Framo ser mot oppdrett og fornybar. De er verdensledende innenfor næringer som har vært gjennom en utfordrende tid. Nå skal Framo Innovation ansette ti nye som skal gi konsernet flere ben å stå på.
  • – Vi ser svake tegn til forbedring. Men jeg er blant dem som mener vi bør være forsiktige med å rope at krisen er over, for det er den bestemt ikke, sier Berntzen i denne Oilcast-episoden.
  • Shell selger seg ut av Polarled. Bergenske CapeOmega kjøper hele Shells eierandel i gassrørledningen.
  • Markedet for oppjekkbare borerigger ser best ut på kort sikt, mener analytiker Ingolf Gillesdal i Clarksons Platou. På lang sikt har han mest tro på flyterne, skriver Finansavisen.
  • Solcelleselskapet Scatec Solar leverer sterk fremgang i tredje kvartal. Selskapets resultat etter skatt er på 406,79 millioner kroner, fra 11,19 millioner kroner for ett år siden, skriver E24.
  • Norske rederier har kjøpt vel 40 nye tørrlastskip for rundt 800 millioner dollar hittil i år. En 36.000-tonner har steget 50 prosent på litt over et år, skriver Finansavisen.
  • Det skrotes rekordmange rigger, og flere dypvannsrigger ble sendt til opphugging i tredje kvartal i år enn noensinne før. Det tyder på et marked som trolig aldri helt kommer seg, skriver Bloomberg, sitert av Shippingwatch.
  • DNB og nederlandske Rabobank er nå de største långiverne til chilenske lakseoppdrettere. – Vi tror ting går i riktig retning, sier DNBs sjømatsjef Anne Hvistendahl til Finansavisen.

Kontraktsrush

Fredagen starter med flere selskaper som melder nye ordre.

Aker Solutions har fått en kontrakt på 1,6 milliarder kroner. Selskapet skal levere det største systemet for styrekabler noensinne. MHWirth har dratt i land en kontrakt på det kanadiske West White Rose-prosjektet. En milepæl, uttaler selskapet selv.

Men det reageres i politiske miljø at Statoil inngår milliardkontrakter for utbygging av oljefeltet Johan Castberg før Stortinget har godkjent utbyggingsplanen.

Olje- og energidepartementet (OED) foreslår i statsbudsjettet å gi Statoil samtykke til å inngå kontrakter før plan og drift er godkjent av Stortinget, melder Aftenposten.

– Det er hårreisende at man på denne måten setter Stortinget sjakk matt og tildeler kontrakter før saken er ferdig behandlet i Stortinget, sier SVs Lars Haltbrekken.