Hviiin. Pip, pip, pip. Dunk, dunk, dunk. Rundt 3000 personer er i sving på Kværner sitt anlegg ved Eldøyane på Stord.

Midt i Stordhallen, som en gang var verdens største, ruver hoveddekket til den nye plattformen som skal ut på Edvard Grieg-feltet til neste år.

Like til venstre for den tar boligmodulen form. Ute i sjøen ligger en fiks ferdig boreplattform, Transocean Barents, som har vært inne til klassing i sommer.

Fakta

Kværner Stord

  • Offshoreverft med over 1650 ansatte
  • Etablert som Stord Sildoljefabrik i 1919. AS Stord fra 1927, så Stord Verft (1956), Aker Stord (1984), Aker Maritime (1997), Aker Kværner Stord (2003) og Aker Solutions (2008).
  • Har sammenstilt over 20 olje- og gassinstallasjoner siden oljekrisen i 1974.
  • Kværner, som tidligere var en del av Aker Solutions, ble etablert i 2011.
  • I 2013 hadde Kværnergruppen en samlet omsetning på nær 13 milliarder kroner.

Bortenfor den ligger de svarte restene av stålunderstellet til en av Ekofisk-plattformene, klar for å kuttes opp og resirkuleres.

– Det er fullt trøkk her nå, og vi har mye spennende på gang, sier administrerende direktør Steinar Røgenes ved Kværner Stord.

I tillegg til byggingen av Edvard Grieg-plattformen, holder arbeiderne ved Kværner Stord på med ombygging og utviding av Nyhavna-anlegget i Møre og Romsdal.

Skal vinne Johan Sverdrup

Dermed er det gamle skipsverftet sikret nok å gjøre et godt stykke frem i tid. Men så er det stopp.

– Vi trenger å vinne nytt arbeid. Det å vinne Sverdrup er avgjørende for oss, sier direktøren.

Å vinne Sverdrup vil si å få være med og bygge ut ett av de største funnene som er gjort på norsk sokke. Plan for utbygging og drift skal trolig behandles i Stortinget til våren, og det er ventet at investeringene i første fase vil være på opp mot 120 milliarder kroner.

For Kværner vil det være et stort nederlag ikke å kapre noen av de store kontraktene her.

– Vi vil ha vår del av utbyggingen. Da er det viktig at vi velger det rette og at vi har en god dialog med oppdragsgiverne, slik at vi kan spisse oss mot det mest optimale for alle parter, sier Røgenes.

Rundt 3000 personer jobber på Kværner Stord for tiden. Foto: Elias Dahlen

Reduserer kostnader

Han vet hva han snakker om. For noen år siden tapte Kværner flere kontrakter i konkurranse med verft i Asia. På Stord har de tatt hintet. Nå jobbes det med å redusere kostnadene med 15 prosent, slik at det norske offshore-verftet kan levere samme kvalitet til lavere pris.

– Det viktigste vi kan gjøre for å nå opp i konkurransen om kontraktene på Johan Sverdrup, er å levere Edvard Grieg i tide. Vi klarte det med den forrige plattformen vi bygde, Eldfisk, som vi leverte i april. Det er det som skal kjennetegne oss, forutsigbarhet på tid og god kvalitet, sier direktøren.

Inne blant stillaser, rør og kabler er de to elektrolærlingene Ole Henrik Hauge og Christian Urheim Invær i full sving med å koble ledninger. Begge trives med å jobbe i industrien.

– Det er et vidt spekter med oppgaver her. Vi får være borti mye forskjellig, og slipper å jobbe med bare én ting, sier Urheim.

Han er andreårslærling, og har jobbet på både Eldfisk-plattformen og nå Edvard Grieg-plattformen.

Røgenes vet hva som skal til for å kapre nye, store kontrakter.

– Vi må jobbe med kostnadsnivået. Det er en av de viktigste tingene, i tillegg til tid og kvalitet. Vi må bli mer effektive, slik at vi blir mer konkurransedyktige på pris.

Elektrolærlingene Ole Henrik Hauge (til v.) og Christian Urheim Invær i full sving med å koble ledninger. Foto: Elias Dahlen

Færre prosjekter

Ute i fabrikasjonshallen henger store skilt der det står «Kværner Interaction». Det er navnet på forbedringskampanjen som er satt i gang. Den omfatter alt fra at det skal være rent og ryddig i alle produksjonsområder til store investeringer som den 115 meter høye kranen Storen.

Søsterbedriften Kværner Verdal har vært gjennom samme prosess. De ble nylig belønnet med en rammeavtale på bygging av stålunderstellet til Johan Sverdrup.

– Vi må ha effektive prosesser, og bli mer strømlinjeformet og mer kostnadsbevisste, sier Røgenes.

I vinter varslet Statoil at de må spare kostnader. Det har ført til lavere aktivitet hos mange oljeservicebedrifter, og denne høsten har meldinger om oppsigelser tikket inn. I Kværner merker de at markedet har endret seg.

– Vi er ikke i en bransje hvor det er 30-40 kontrakter å by på. Det er få prosjekter, men de er store. Om vi vinner eller ikke, er det som avgjør om vi har arbeid eller ikke. Det er en krevende situasjon, det er ingen trøst i å ta sølvmedalje, vi må vinne, sier Røgenes.

I Kværner er det foreløpig ikke snakk om å kutte stillinger.

– Vi har ansatt 50 lærlinger i år. Det er et signal om at vi tror på fremtiden, sier direktøren.

Det er som et puslespill når en hel oljeplattform skal settes sammen. Foto: Elias Dahlen

Legoklosser

I løpet av våren kom delene fra underleverandører i Polen på løpende bånd inn til verftsområdet på Stord, flere tusen tonn med stålseksjoner.

– Det så ut som store legoklosser, plutselig reiste et stort byggverk seg, sier kommunikasjonssjef Odd Naustdal.

Boligmodulen kom seilende inn på lektere fra Apply Leirvik i sommer.

Sveisere, elektrikere og montører fra en rekke ulike land er nå i ferd med å utruste og ferdigstille plattformen, slik at den blir klar for plassering på Utsira-feltet utenfor Stavanger.

– Vi er heldige med at vi har et høyt aktivitetsnivå nå. Det gir oss styrefart og en mulighet til å gjennomføre nødvendige effektiviserings- og forbedringstiltak, sier Røgenes.

Da boligmodulen skulle løftes på plass inne på verftsområdet, holdt det ikke med den nye kranen, som kan løfte 800 tonn. Kværner Verdals store beltekran ble skipet inn. Sammen tok de hver sin ende og løftet den 1200 tonn tunge plattformdelen på plass.

Kommunikasjonssjef Odd Naustdal står inne i boligmodulen som er under bygging. Foto: Elias Dahlen

Kværner kan bli solgt

I september kom pressemeldingen med tittelen «Kværner vurderer nye strategiske muligheter for ytterligere å styrke virksomheten». Blant annet åpnes det opp for at Kværner kan bli solgt. Det har vært spekulert i at de nye eierne kan bli kinesiske, men det er ikke noe direktør Steinar Røgenes er veldig opptatt av.

– Så lenge vi leverer kontrakter med kvalitet og på tid, er det det viktigste for oss. Det må vi gjøre ved å samarbeide, og vi har frie tøyler til å inngå konstellasjoner og få partnere, til og med på eiersiden, for å sikre leveranser. Hovedfokuset for oss er ikke å spekulere i hvem som eier oss, men å få gode leveringsmodeller og greie å levere. Vi fokuserer på muligheten dette gir oss når det gjelder å ta strategiske valg, sier han.

Ute på verftsområdet går menn i kjeledresser med navn som Lundin, Bergen Group, NSE-gruppen og selvsagt Kværner på ryggen.

Direktøren er opptatt av at samarbeidet med underleverandører må være godt.

– Skal vi bli gode, må vi ha gode underleverandører og samarbeidspartnere. Det å ha flinke folk rundt oss, er avgjørende for oss, sier han.

Neste år skal Edvard Grieg-plattformen være ferdig. Foto: Elias Dahlen

Tøffere og tøffere konkurranse

I innendørs haller som dekker et areal på 20.000 kvadratmeter blir stålseksjoner prefabrikkert, før de blir satt sammen ute på sammenstillingsområdet.

Hallene ble satt opp på slutten av 50-tallet mens bedriften fremdeles var et skipsverft. Da oljekrisen slo til i 1973, ble kontrakter for bygging av ti supertankere annullert på kort tid. Få år senere var verftet på Stord i gang med å bygge oljeplattformer i stedet for skip.

– Vi har vært en del av den globale konkurransen de siste 20 årene. Vi ser at den blir tøffere og tøffere, men vi må bare fortsette å jobbe og være på hugget. Hvis vi gjør de rette tingene tidsnok, blir vi konkurransedyktige, sier direktøren.

Han beskriver Johan Sverdrup som det største og mest spektakulære på norsk sokkel. Den kaken skal Kværner ha en bit av.

– Vinner vi ikke kontrakter nå, blir det smalhans. Da blir det tøffe tider. Men slik har det alltid vært i vår bransje, det er svingninger, sier direktøren.

Les også: