Digitalisering, sensorer og overvåking fra land. Big data, robotisering og Maritim 4.0.

Buzzordene du ser over, har mange snakket om lenge. Nye teknologiske løsninger har gjort det mulig å digitalisere enorme mengder data som produseres av shippingindustrien. De fleste synes å være enige om at utviklingen er naturlig og riktig, men spørsmålet er hva disse dataene skal brukes til, og hvordan.

De siste månedene har det åpnet seg en ny industri av aktører som mener de har de beste svarene på spørsmålene. Bare i løpet av dette årets første seks måneder, har tunge PR-kampanjer gjort varemerker som Veracity, KognifAI og Ability velkjent for de som er opptatt av det digitale skiftet innenfor shipping.

Kampen om dataene var tema under flere sesjoner på Nor Shipping. Foto: Chris Ronald Hermansen

Og stadig flere melder seg på. Vi har tatt en seiltur i digitalt farvann, for å undersøke hva som egentlig skiller disse ulike dataplattformene fra hverandre. Hva tilbyr de, hvem vil de ha som kunder og hvem anser de selv som sine største konkurrenter?

På Nor Shipping-messen for to år siden ble potensialet i data omtalt som fremtiden.

Under årets messe viste mange med ambisjoner fram sine ferdige produkter. Vi har snakket med noen av dem som mener alvor i den forestående duellen. Kampen om dataene er i gang.

Dette er en omfattende sak. Foretrekker du heller å lytte til innholdet vårt, anbefaler vi at du laster ned siste episode av podcasten Sysla Teknologi fra iTunes. Du kan også lytte til podcasten direkte i nettleseren:

“The wall of pain-points”

For to år siden gikk Aleksander Stensby fra en gründer-tilværelse, til stillingen som Digital Direktør i Klaveness. Før Stensby tiltrådte, var det svært få som hadde en slik rolle innen shipping.

Alexander M. Stensby i Klaveness Foto: Chris Ronald Hermansen

– Mange vil nok si at det var et ganske drastisk skritt innenfor den bransjen vi er i. Shipping er en ganske gammeldags og treg bransje når det kommer til endring, sier Stensby.

På standen til Klaveness under årets NorShipping, har selskapet satt opp en vegg; “Wall of painpoints”. Her inviterer de besøkende til å feste en post-it-lapp, hvor de skriver ned sin største frustrasjon i arbeidshverdagen. En gimmick på messegulvet, selvsagt, men ifølge Stensby illustrerer det noe helt sentralt.

– Vi driver faktisk slik at vi samler painpoints (smertepunkter, journ. anm) fra kundene våre, for å se om vi kan lage teknologi som hjelper dem med problemene deres. Det er helt essensielt for oss at det vi lager skal kunne avhjelpe faktiske, reelle problemer som kundene våre har i hverdagen, sier 32-åringen.

Dette har så langt blant annet resultert i den digitale løsningen Cargo, som lastekunder kan bruke for å optimalisere sin lasteflyt og logistikk.

I videovinduet under får du en liten titt på teknologien som ble vist frem på Nor Shipping. Video: Chris Ronald Hermansen

 

Testes av Statoil

En måned før Nor Shipping, innkalte Kongsberg Gruppen til pressekonferanse.

– Vi har skapt industriens svar på app-store, sa Christian Møller i selskapet til oss, da.

Han snakket om Kognifai. Vi treffer Hege Skryseth på Nor Shipping. Hun leder Kongsberg Digital, og omtaler selskapets løsning som et økosystem.

Hege Skryseth i Kongsberg Gruppen  Foto: Chris Ronald Hermansen

– Vi ønsker å invitere mange parter inn, slik at Kognifai bli et digitalt møtested for små og store aktører. Vi tror at dette er fremtidens måte å gjøre det på. Vi har sett hvordan Apples app-store forandret konsumermarkedet, nå skjer det samme innenfor industrien, sier Skryseth.

Kort levetid til tross, aktører som Fred Olsen Renewable og Statoil, har allerede brukt Kognifai. Foreløpig testes løsningen ut ved vindmølleparken på Lista, der Kognifai gir detaljkunnskap om vindmøllenes ytelse og tilstand.

– Skal Kognifai bli industriens app-store?

– Vårt mål er i hvert fall å ta ledende posisjoner innenfor de industriene der Kongsberg Gruppen har aktivitet, sier Skryseth.

– Ikke i samme klasse

Klasseselskapet DNV GL har i årevis produsert “små” teknologiske systemer som gjør ulike shipping-relaterte operasjoner enklere. Det var likevel først i februar at deres plattform, Veracity, ble gjort kjent for offentligheten.

Dr. Pierre Sames DNV GL Foto: Chris Ronald Hermansen

– Det er en “data managment platform solution”, sier Dr. Pierre Sames, som har ansvar for teknologi og forskning i DNV GL til Sysla.

Vi treffer ham sammen med Trond Hodne, som er markedsdirektør for maritim i DNV GL.

Data er et av selskapets store satsingsfelt.

– Vi har ikke noen ambisjon om å bli et “Google” for den maritime industrien. Vi antar at vårt Veracity vil spille i harmoni med flere av de andre tilgjengelige digitale verktøyene der ute.

DNV GL anser for eksempel ikke Kognifai, eller noen av de andre dataplattformene som er lansert mot den maritime industrien, som en direkte konkurrent til Veracity, sier han.

Trond Hodne DNV GL Foto: Chris Ronald Hermansen

– Vi fokuserer mest på tillitsaspektet ved dataene, spesielt klassens rolle. Alle parter kan putte inn data i et felles system, som igjen gjør det mulig å hente føre ut ny innsikt basert på dataene. Selv mener vi at vår løsning har en litt annen hensikt enn de andres, sier han.

Kritisk til DNV GLs inntog

Det er ikke alle som er like enig i dét. ABBs visepresident for digitale løsninger, Geir Inge Aasland, mener at DNV GL nå beveger seg inn på et marked de burde holdt seg utenfor.

– Vi er jo ikke så veldig glad for det fremstøtet de gjør nå. For de beveger seg inn på “vårt” marked. De begynner å selge tjenester til sine egne kunder, og blir dermed en konkurrent. Det synes vi er veldig i “gråsonen”.

– Hvorfor anser du det som “gråsone”?

– For da er de ikke en nøytral part lenger, som de skal være som klasseselskap, mener Aasland.

Sysla har vært i kontakt med DNV GL angående kritikken. Markedsdirektør Trond Hodne skriver følgende i en e-post:

– DNV GL er et klasseselskap, og vår rolle som uavhengig tredjepart er noe vi aldri vil kompromittere. Vi har stor respekt for ABB som organisasjon og har hatt et godt samarbeid med dem på mange prosjekter i en årrekke. Dersom de mener det er utfordringer knyttet til klassens rolle, ser vi svært alvorlig på det og inviterer til en dialog med dem på dette.

Geir Inge Aasland (t.v) og Kenneth Nakken fra ABB Foto: Chris Ronald Hermansen

Selv gjorde Aasland og resten av ABBs team sitt ytterste for å vise frem sin egen løsning. ABB Ability er resultatet av en digitaliseringsprosess som selskapet har vært gjennom i årevis. Selv mener de at deres fortrinn er at de har tilgang til så store mengder data gjennom egne produkter, som de har levert til maritim sektor i lang tid, allerede.

– For å si det enkelt: Alle kundene våre har masse data, men mange bruker det ikke på en fornuftig måte. Det er det vi ønsker å tilby dem gjennom Ability, sier Aasland.

Data til store, data til små

Det er ikke bare de store selskapene som vil skape forretning av den pågående digitaliseringen. Parallelt vokser det fram en underskog av mindre leverandører, som markedsfører seg selv med skreddersydde løsninger, for mindre forhold.

En av dem er Ottar Kvindesland i SmartSea Systems. Han har allerede en rekke små og mellomstore fiskebåter på kundelisten.

Tett besøk ved ABBs stand. Foto: Chris Ronald Hermansen

– Det jeg antar skiller oss fra de større aktørene, er at vi lager produkter for mannskapet om bord. Jeg har inntrykk av at flere av de store lager større produkter, utviklet for redersiden. Vi prøver å gjøre det enklere for mannskapet å holde orden på alt som må holdes orden på, ombord i en båt, forklarer rogalendingen.

Men også han vil vokse. Og han har ikke tvil om at selskapet hans også har livets rett, selv om konkurransen fra de store er tøff.

– Digitaliseringen skjer så vanvittig raskt nå. Jeg ser ikke for meg at vi kommer dit at en gigantisk plattform skal kunne betjene alles behov. Men hvem vet, smiler Kvindesland.

Tau som kan tenke

Få shippingaktører har så mange ulike deler av næringskjeden i sin produktportefølje som Wilhelmsen. Selskapets nye Chief Digital Officer (CDO), Inge Andre Sandvik, sier hans jobb, enkelt forklart, er tredelt.

– Så langt har jeg sett på det som mine hovedoppgaver å bidra til at vi jobber smartere internt, bidra til forretningsutvikling ved å skape nye produkter og se etter nye investeringsmuligheter innenfor det digitale feltet, sier Sandvik.

Wilhelmsen tenker bredt. Et eksempel på dét, presenterte Sandvik på scenen under NorShipping, da han under “Digital Ships”-sesjonen viste fram et produkt som selskapet har kalt “Smart Ropes”.

Inge Andre Sandvik Chief Digital Officer, Wilhelmsen Foto: Chris Ronald Hermansen

– Vi snakker om dette som et eksempel på hvordan vi kan tenke nytt. Tau har i alle tider vært brukt på samme måte. Men det er mye som kan gå galt hvis et tau har skader. Vi tenkte, ville det ikke vært bra om de på broen kunne få beskjed hvis et tau hadde skader? Det åpenbare svaret for oss var at vi må putte teknologi inn i tauene, som gjør dette mulig, forklarer han.

– Vi er ikke konkurrenter

I mai viste Wilhelmsen at de mener alvor, da de åpnet “Maritim Innovation Lab”. Det ble lansert som et samlingspunkt hvor it-eksperter og gründere kan møtes for å utvikle nye shippingprodukter. Nå er også DNV GL, Aker BP, Kongsberg Digital og andre, invitert med i prosjektet.

– Betyr dette at dere ikke ser for dere at én av dere til slutt blir giganten som sluker alle andre?

– Nei, vi konkurrerer mot helt andre aktører som vi ikke ser i dag. Som Amazon, for eksempel.

– … Amazon?

– Amazon har alltid hovedsaklig rettet seg mot konsumermarkedet. I fjor lanserte de Amazon Business, og plutselig har de 100 000 procurement professional-kunder. De omsetter for 1 milliard dollar i dette segmentet, og det i løpet av ett år. Vi ser at helt nye aktører kommer fra teknologi-siden, som ikke har noen arv og dra med seg. De kan begynne med blanke ark, og tegne helt nye modeller, sier han.

Si velkommen til IBM

En av disse nykommerne uten arv fra lange tradisjoner, som Sandvik snakker om, er IBM. Teknologi-giganten har de siste årene jobbet sammen med Maersk, for å utvikle det som de mener vil snu opp-ned på måten informasjon deles mellom shipping-aktører i fremtiden.

Fakta

Blockchain

Databaseregister som er garantert etterrettelig og transparent for de som har tilgang til det.

Dataene blir lagt i rekkefølge, blocks, slik at man kan etterprøve all informasjon som tidligere er lagt inn i kjeden.

Blir informasjon endret med uærlige hensikter, vil dette bli synlig for alle andre. Flere eksperter mener at gjennomsiktigheten gjør muligheten for svindel ved bruk av blockchain nærmest ikke-eksisterende.

Teknologogien blir brukt som fundament for den digitale valutaen Bitcoin. 

Kilde: IBM/Wikipedia

Systemet deres kalles Global Trade Digitization (GTD), og er bygget på Blockchain. Måten denne teknologien er bygget på gjør det mulig å være nærmest helt sikker på at informasjonen i kjeden ikke jukses med. Det mener en av de ansvarlige for prosjektet i IBM,  Norbert Kouwenhoven, er den virkelig store fordelen.

– Blockchain-teknologien kan brukes for å registrere og dele informasjon som alle parter er tjent med at er ubestridelig sanne. Dette gir enorme muligheter i shipping, sier Kouwenhoven til Sysla.

Blockchain-abonnement

IBM har satset på shipping, fordi de tror det ligger en åpenbar forretningsmulighet i å levere en sikker og pålitelig informasjonskanal for denne næringen. De hevder at løsningen deres vil kunne spare næringen for milliarder av kroner i utgifter som i dag går til deling av informasjon.

– Vi ønsker å invitere inn alle aktører til vår tjeneste, som kan sees på som et sikkert rør som informasjonen går gjennom.

– Hva er deres forretningsmodell?

Norbert Kouwenhoven, IBM Foto: Chris Ronald Hermansen

 

– Man får tilgang til denne teknologi gjennom å betale for  bruke den, som en abonnementsløsning, forteller IBM-toppen.

GTD skal lanseres i løpet av høsten 2017.

En hype?

Eksemplene du nå har lest, er bare noen av de digitale plattformene som finnes der ute. Noen total oversikt som viser hvor mange ulike datadrevne tjenester som i dag tilbys innenfor shipping-næringen, er vanskelig å oppdrive.

Men er det datahåndtering som skal redde skipsfarten? Vi spør DNV GLs markedsdirektør Trond Hodne hva han egentlig mener om den pågående digitaliseringen som bransjen nå gjennomgår.

– Det er på en måte en hype, dette. Ikke misforstå, alle ser at digitalisering har et potensial. Noe er ren evolusjon, men det er først når digital teknologi effektiviserer forretningsmodellene som selskapene utvikler fremover, digitalisering virkelig kan føre til bedring. For meg er det der den virkelige innovasjonen ligger, nemlig hvordan vi kan bruke teknologi som et verktøy for våre forretninger, sier Hodne.

– Hvis du må gjette, hvem blir det neste “Google” innenfor shipping?

– Jeg er slett ikke overbevist om at vi noen gang kommer til å få et “Google” innenfor shipping, sier han.

Trond Hodne i DNV GL Foto: Chris Ronald Hermansen