De fire riggene da de var under bygging i Sør-Korea. Foto: Songa Offshore

Songa Offshore oppgraderte fire rigger etter vannlekkasje

Riggselskapet vil unngå at det oppstår problemer også på Songa Encourages søsterrigger.

2. januar ble det meldt om vannlekkasje i et pumperom om bord på Songa Offshore-riggen Songa Encourage. Lekkasjen skyldtes at riggen krenget i dårlig vær i Norskehavet.

Det ble satt i gang full mønstring av de 79 om bord og 8 ble flydd med helikopter til Heidrun-plattformen like ved.

Riggen ble deretter tatt til Kristiansund, der den ble sjekket og fikset. Først 6. februar var riggen tilbake i arbeid.

170 millioner

I Songas kvartalsrapport for fjerde kvartal kom det fram at hendelsen totalt kostet selskapet 20 millioner dollar – om lag 170 millioner kroner med dagens kurs.

17 millioner dollar kom fra tapte inntekter fordi riggen ble tatt ut av operasjon, mens de øvrige 3 millioner skyldtes egenandel på forsikring og andre kostnader.

Dokumenter Sysla har fått tilgang til viser imidlertid at Songa Offshore også oppgraderte de tre andre Cat D-riggene etter vannlekkasjen.

Konsernsjef Bjørnar Iversen bekrefter at også de tre søsterriggene ble utbedret etter hendelsen på Songa Encourage.

– Det handler om å være på den sikre siden, sier Iversen.

– Lekkasjen på Encourage avdekket en svakhet. Derfor valgte vi å sette inn nytt utstyr for å hindre at noe lignende skulle skje igjen.

Fakta

Songa Offshore

  • Riggselskap som eier syv halvt nedsenkbare borerigger.
  • Hovedaksjonær er Frederik W. Mohns selskap Perestroika.
  • Eier tre eldre rigger og fire nye – de såkalte CAT D-riggene
  • De fire nye rigger er bygget i Sør-Korea og kom i drift i 2015 og 2016
  • CAT D-riggene er spesialbestilt av Statoil og på langtidskontrakter med selskapet

Ville unngå ny smell

Arbeidet innebar blant annet bytte til såkalt «hard piping» og modifikasjoner på ballastsystemene. Ifølge Iversen ble imidlertid ikke riggene Equinox og Endurance tatt til land for oppgraderingsarbeidet.

Songa Enabler var i januar i opplag og lå uansett til kai på Olavsvern utenfor Tromsø.

Dermed ble de økonomiske konsekvensene av oppgraderingene begrenset.

– Det dreide seg om noen hundre tusen dollar. Det blir nesten som en del av driften, sier Iversen.

– Førs når skaden skjer, som på Encourage, blir det snakk om store summer. Det var det vi ville unngå.

De fire riggene, kalt CAT D-rigger, er spesialbygget på oppdrag fra Statoil og er på langtidskontrakter med selskapet.

De første riggene kom i drift mot slutten av 2015 og opplevde begge en del startproblemer, mens de siste to ble satt i drift i fjor. Iversen mener imidlertid ikke det er et svakhetstegn at alle de nærmest helt nye riggene måtte oppgraderes.

– Detter er en utskiftning av en svakhet. Sånn er det når rigger kjøres inn. Det er omtrent som å flytte inn i et nytt hus. Det finnes alltid småting som må justeres, sier konsernsjefen.

Bjørnar Iversen. Foto: Ola Myrset

Bjørnar Iversen. Foto: Ola Myrset

Ikke krav

Ettersom Songa Encourage er norskregistrert og vannlekkasjen er knyttet til maritime systemer, er det Sjøfartsdirektoratet som har fulgt opp hendelsen på vegne av norske myndigheter.

Ifølge underdirektør Åse Waage i avdelingen for flyttbare innretninger har ikke direktoratet krevd at Songa skulle oppgradere alle de fire riggene.

– Dette er gjort på eget initiativ. Med bakgrunn i erfaringene med Songa Encourage så selskapet at en slik oppgradering ville gi bedre sikkerhet, sier Waage.

Også Petroleumstilsynet har fulgt hendelsen tett.

– Vi ser alvorlig på hendelsen, som skjedde mens innretningen var i petroleumsvirksomhet, sa pressekontakt Øyvind Midttun til Sysla få dager etter hendelsen.

Invester i dine ansatte: For under fem kroner per dag kan du og dine kollegaer få full oversikt på de viktigste bransjene i Norge. Send oss en epost for tilbud på bedriftsabonnement. Hvis du vil prøve Sysla i en måned for 1 krone, klikk her