– Vi står fast på at beslutningen om å tildele byggekontraktene til de sør-koreanske verftene var riktig gitt de forutsetningene vi hadde da de ble tildelt. De største utfordringer vi har møtt har vært knyttet til ingeniørarbeid og kostnadsøkninger på utstyrspakker og bulk, sier pressekontakt Morten Eek til Aftenbladet.

Han understreker at Statoil, som andre selskap, traff en aktivitetstopp da disse prosjektene ble vedtatt, men at utfordringen har vært knyttet til hele bransjen, uavhengig av byggested for nye prosjekter.

Lærer av Goliat-feil

Som partner i Enis Goliat-prosjekt har Statoil tatt lærdom. Goliat ble kraftig forsinket og har fått en kostnadsøkning på over 18 milliarder til 50,8 milliarder kroner.

Den problemforfulgte oljeinstallasjonen i Barnentshavet ble bygget ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea – det samme verft som Aasta Hansteen. Statoil sier selskapet har tatt lærdom av Goliat-saken i arbeidet med Aasta Hansteen, som blir verdens største sparplattform – og også den første plattformen av denne typen på norsk sokkel.

– Som partner i Goliat har vi hentet erfaringer fra dette prosjektet gjennom dialog i partnerskapet. Aasta Hansteen er verdens største sparplattform og den den første spar på norsk sokkel. Vi ser fram til at skroget kommer til Stord i løpet av sommeren, sier Eek.

Gina Krog-trøbbel

For Gina Krog er det også forsinkelser. Ombyggingen av tankskipet «Randgrid» til lagringsskip tar lenger tid enn forventet for Teekay, som eier og skal drifte skipet.

Nå jobber Statoil sammen med Teekay og andre leverandører med å få på plass en midlertidig løsning på Gina Krog.

– Årsaken er delvis ingeniørarbeidet og økt arbeidsomfang og delvis framdriften i selve byggearbeidet med å få pusset opp og bygd om et 20 år gammelt skip. Underveis har det vært nødvendig med mer oppgradering enn først antatt. For oss er det viktig at skipet har den rette kvalitet og standard vi forventer når det seiler fra verftet, sier Morten Eek i Statoil.

Les hele saken på aftenbladet.no (abo.)