– Teknologi for fjernkontrollerte løsninger på skip finnes allerede, spørsmålet er hvor langt vi kan komme i retning av ubemannede fartøy, og hvilke typer skip dette er mest egnet for, sier Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon og kontroll i Rolls-Royce Marine i en pressemelding. Han er blant innlederne på lanseringskonferansen for Norsk Forum for Autonome Skip 4. oktober.

Myndighetene positive

Rolls-Royce i Norge leverer allerede i dag løsninger for overvåking av skip fra land og fjernstyrte serviceoppdrag om bord. Selskapet er i tillegg involvert i utviklingsprosjekter på dette området i Norge, Finland og Singapore.

– Vi samler kunnskap på mange områder. Mens den faktiske teknologien utvikles i stor grad i Norge. Derfor er det veldig gledelig når vi nå opplever at også de norske forskningsmiljøene og myndighetene er positive til at vi kan teste løsningene våre i norske farvann, sier Jann Peter Strand i Rolls-Royce.

Forskningsprosjekt

Kystverket ønsker satsningen på autonome fartøy velkommen.

– Vi ønsker å være en sentral aktør når ny teknologi utvikles og ulike konsepter skal utprøves. Dagens sjøsikkerhetstjenester er i stor grad bygget på at det finnes personer om bord, og vi ønsker god dialog med utviklingsmiljøene for å kunne utvikle vår rolle både som myndighet og tjenesteleverandør, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket i meldingen.

I Finland har finske myndigheter finansiert et FoU-prosjekt der det langsiktige målet er å sørge for et fullstendig autonomt system for hele Østersjøen innen 2025. Rolls-Royce er deltaker i det finske forskningsprogrammet sammen med andre industrielle aktører.

Simulator

I sitt maritime hovedkvarter i Ålesund har Rolls-Royce satt opp en simulator for testing av et autonome fartøy. I Trondheimsfjorden har selskapet samarbeidet med NTNU om forskningsfartøyet Gunnerus i fire år, og har nå planlagt å installere DP om bord, med tanke på teste autonome løsninger.

– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med NTNU, og har blant annet benyttet Gunnerus til å teste et helt nytt propulsjonssystem som nå er lansert i markedet.

Neste steg er å ta forskningen og de virtuelle testene med ut i virkeligheten.

– Den norske maritime klyngen har store muligheter, , mye av innovasjonen skjer nettopp her. Norske fjorder er ideelle testarenaer, sier Strand.