Tre Siem-skip i opplag i Nordfjord. Foto: Gerhard Flaaten

– Skraping blir redningen for rigg, men ikke for rederiene

Det er for lite kostbart å ha offshore-skip i opplag til at vi vil se skraping på et nivå som kan bedre markedet, mener Kristoffer Pedersen i Nordea Markets.

Hør den rykende ferske episoden av Sysla Shipping her, og oppdater deg på hva som skjer i offshore service-verden:

Her er noe av det du får svar på:

Flere av riggene som nå går av kontrakt vil hugges til spiker, mener Pedersen i Nordea.

– For det første er det ekstremt dyrt å ha dem i opplag. Det kan koste rundt 40.000 dollar eller mer per dag, pluss at det er enorme reaktiveringskostnader, så her vil det skrapes mye, sier han.

Hør også: – Vi har kommet til et punkt nå hvor flere rigger vil bli skrapet

For offshore-skipene er det annerledes. Pedersen mener det er for billig å ha dem liggende i opplag, som en opsjon hvis markedet bedrer seg, til at vi vil se særlig grad av skraping.

I denne podcasten er vi også innom hvorfor de bokførte skipsverdiene til rederiene er høyere enn mange mener de bør være, hvem som trolig må ha en runde til med kreditorene før vi er ute av denne krisen, og hvorfor obligasjonslån for noen kan være eneste vei inn i de familieeide offshore-rederiene.

Kristoffersen forteller i tillegg hvorfor han mener subsea-segmentet, som har hatt relativt god inntjening så langt, nå virkelig vil begynne å merke nedgangen.

Lyspunktet er at etterspørselen etter de dyreste skipene til offshore-rederiene vil komme tilbake raskere enn mange tror, mener han, men likevel ikke før 2019.

Lær mer om obligasjonslån her

Vil du høre mer? Her er de fem første.

FigenmontSysla Shipping 5: – Gjeldsforhandlinger er mer psykologi enn regneark

Hør hva Aage Figenschou, eneleder for det som er igjen av World Wide Supply, og analysesjef Pål Ringholm i Swedbank mener, når vi tar et tilbakeblikk på seks skjebnesvangre måneder som har alt å si for hvordan norske offshore service-rederier vil se ut i fremtiden.

Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund mener leverandørindustrien har tatt belastningen for en betydelig del av kostnadsreduksjonen i Statoil, og ber staten som største eier ta grep. Les også svaret fra Statoil her.

PArley Augustsson fotoEpisode 3: – Jeg har ikke ligget våken en eneste natt på grunn av 1985
Han bygde opp Norges største offshore-rederi, og kjørte det dundrende konkurs. Hør Parley Augustsson (78) fortelle historien om Balder (klikk under for å spille av her, Itunes-lenke her)

Johan RokstadEpisode 2: – Oljeselskapene bruker samme taktikk i dag som i ’86
Østensjø Rederi kom seg gjennom krisen på 80-tallet ved å godta taps-kontrakter med Shell. Eidesvik måtte legge hele flåten sin i opplag (hør under eller klikk her for å høre i Itunes)


WidingmontEpisode 1: – I løpet av få måneder rykker de inn med store pengesekker

Utlendingene er svært sultne på norsk offshore-tonnasje, sier Tor Allen Widing i Fearnley Offshore Supply (hør under eller klikk her for å høre i Itunes).

For å få med deg de neste podcastene med en gang vi legger dem ut, abonnerer du på kanalen “Sysla Shipping”.

Hvis du bruker Itunes, kan du gjøre det ved å klikke på denne lenken og klikke “Abonner”.

Innspill, tips eller tilbakemeldinger? Vi setter stor pris på om du sender en e-post til redaksjonen@sysla.no.