Foto: Gerhard Flaaten

Rederiforbundet: 2 av 3 som har mistet jobbene er norske

15.600 har blitt sagt opp eller permittert fra norske rederier de siste to årene. Cirka 10.000 av dem var norske.

Sturla Henriksen. Foto: Gerhard Flaaten

Sturla Henriksen. Foto: Gerhard Flaaten

Det har hersket mye usikkerhet rundt hvor mange som faktisk har mistet jobben i norske rederier siden offshorekrisen inntraff for to og et halvt år siden.

Tallene fra Statistisk Sentralbyrå og NAV har gitt noen indikasjoner.

Sjømannsorganisasjonene har estimert at om lag 3000 norske sjøfolk har mistet jobben, men ingen har klart å presentere en nøyaktig oversikt.

I denne episoden av Sysla Shipping sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet at deres foreløpige undersøkelser viser at om lag 2 av 3 som har mistet jobben er norske.

Hør mer om det, og hva som ligger bak tallene i konjukturrapporten, helseerklæringen for norsk sjøfart, som ble presentert i går, i denne podcasten.

Les også disse sakene fra i går:

Her kan du høre de tidligere episodene:

Ando

Sysla Shipping 13: Slik jobber et av verdens største rederier med big data

Nippon Yusen Kabushiki Kaisha, eller NYK, er medlem av Mitsubishi-gruppen og et av verdens største rederier.

De opererer innenfor nesten alle segmenter over hele verden, har 35.000 ansatte og en omsetning i 2015 på nesten 23 milliarder dollar.

Ando Hideyuki leder Monohakobi Technology Institute, rederiets egen teknologiavdeling.

I denne podcasten forteller Hideyuki om hvordan de jobber med big data for å optimalisere driften av skipene.

Sysla Shipping 12: Eidesvik og Møkster frykter ikke den nye rederigiganten

Meling-MoksterHer får du høre hvordan ståa er i Bømlo-rederiet Eidesvik og Stavanger-rederiet Simon Møkster, og hvordan sjefene tror en ny stor-aktør i Solstad Farstad vil påvirke markedet.

Du får også høre hvordan offshore-sjef Kenneth R. Johansen hos meglerhuset RG Hagland tror en fusjon kan påvirke Statoils markedsmakt.

Mons AaseSysla Shipping 11: – Det kommer til å renne mye blod

I denne episoden av Sysla Shipping forteller DOF-sjefen blant annet hvordan det kjennes å blokkere andre norske rederier i Brasil, hvorfor DOF hadde flaks før krisen i offshore slo inn med full kraft høsten 2014, og hva Helge Møgster synes om å se båter i opplag.

Beinnes FosseSysla shipping 10: – Er du med på leken, må du tåle konsekvensene

Dette er ett av de siste intervjuene med Rem-sjef Ola Beinnes Fosse, før han overga roret i Fosnavåg-rederiet til konkurrenten Solstad.

Fosse tar deg med på innsiden av prosessen, og forteller hvordan ledelsen i Rem opplevde de dramatiske ukene i fjor sommer, som endte med at Rem-skipene nå døpes om med Solstad-navn.

Basili3Sysla Shipping 9: – Høsten 2015 tviholdt vi i alt som kunne holde dette intakt

GC Rieber Shipping-sjef Irene Waage Basili forteller hvordan det opplevdes å få alle fire seismikkskipene i fanget, i tidenes verste marked.

Åge Remøy

Sysla Shipping 8: – Jeg vil bygge opp igjen det jeg har tapt

I denne episoden av Sysla Shipping forteller Åge Remøy hvordan han har opplevd de siste månedene, og hvordan han med islendingen Thorsteinn Mar Baldvinsson og den svenske investoren Magnus Roth på lag har tenkt å reise kjerringa etter at han mistet grepet om Rem Offshore:

Njaal_Saevik-cropSysla Shipping 7: – Det verste har vært å si opp folk

I denne podcasten forteller administrerende direktør Njål Sævik i Havila hvordan han har opplevd det meste krevende året han har hatt i sjefsstolen noensinne.

PedersenmontSysla Shipping 6: – Skraping blir redningen for rigg, men ikke for rederiene

Det er for lite kostbart å ha offshore-skip i opplag til at vi vil se skraping på et nivå som kan bedre markedet, mener Kristoffer Pedersen i Nordea Markets.

FigenmontSysla Shipping 5: – Gjeldsforhandlinger er mer psykologi enn regneark

Hør hva Aage Figenschou, eneleder for det som er igjen av World Wide Supply, og analysesjef Pål Ringholm i Swedbank mener, når vi tar et tilbakeblikk på seks skjebnesvangre måneder som har alt å si for hvordan norske offshore service-rederier vil se ut i fremtiden.

Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund mener leverandørindustrien har tatt belastningen for en betydelig del av kostnadsreduksjonen i Statoil, og ber staten som største eier ta grep. Les også svaret fra Statoil her.

PArley Augustsson fotoEpisode 3: – Jeg har ikke ligget våken en eneste natt på grunn av 1985
Han bygde opp Norges største offshore-rederi, og kjørte det dundrende konkurs. Hør Parley Augustsson (78) fortelle historien om Balder (klikk under for å spille av her, Itunes-lenke her)

Johan RokstadEpisode 2: – Oljeselskapene bruker samme taktikk i dag som i ’86
Østensjø Rederi kom seg gjennom krisen på 80-tallet ved å godta taps-kontrakter med Shell. Eidesvik måtte legge hele flåten sin i opplag (hør under eller klikk her for å høre i Itunes)


WidingmontEpisode 1: – I løpet av få måneder rykker de inn med store pengesekker

Utlendingene er svært sultne på norsk offshore-tonnasje, sier Tor Allen Widing i Fearnley Offshore Supply (hør under eller klikk her for å høre i Itunes).

For å få med deg de neste podcastene med en gang vi legger dem ut, abonnerer du på kanalen “Sysla Shipping”.

Hvis du bruker Itunes, kan du gjøre det ved å klikke på denne lenken og klikke “Abonner”.

Innspill, tips eller tilbakemeldinger? Vi setter stor pris på om du sender en e-post til redaksjonen@sysla.no.

Slik hører du podcastene våre

  • Først: Hvis det passer bedre å høre disse podcastene senere, kan du sende en påminner til deg selv via e-post.
  • Hvis du havnet her via Facebook, kan du lagre denne siden ved å klikke på det grå symbolet nederst på skjermen (illustrasjon her).
  • Du kan høre podcastene direkte fra denne nettsiden, ved å klikke på Play-symbolene i de røde boksene med Sysla Shipping-logo under.
  • Det enkleste, er imidlertid å søke opp podcast-kanalen “Sysla Shipping”. Det kan du gjøre i google eller din foretrukne podcast-klient.
  • Hvis du vil høre den i Itunes, kan du klikke her. Lenken fungerer også hvis du bruker Apple sin podcast-avspiller på mobil eller Ipad.
  • Det enkleste du kan gjøre nå, er å abonnere på kanalen. Da havner også alle de fremtidige episodene automatisk i avspilleren din, og du får beskjed om det når det kommer nye episoder.
  • Du finner også alle episodene på nettsiden vår hos Acast, ved å klikke her.