– At vi skal dit er helt sikkert, og det er ikke så mange år til som vi trodde for bare litt siden, sier prosjektleder Pernille Aga i Ruter i denne podkasten:

Hun leder kollektivselskapets Ruters prosjekt Fossilfri 2020. Allerede om tre år skal buss- og båtparken til Ruter være fossilfri, og Aga ser nå på når kollektivtransporten kan være helt utslippsfri.

– At det blir på denne siden av 2030, er helt sikkert, sier hun.

Også batteriekspert Helena Berg tror på denne utviklingen.

– Jeg tror det kommer til å gå fortere enn det vi ser i media, sier hun.

Batterier i Norge

Professor Anders Strømman ved NTNU er opptatt av at batteriene som brukes i elbiler og elbusser må produseres på en bærekraftig måte. Her ligger det muligheter for Norge, påpeker han.

– Bare det å produsere batterier på ren vannkraft fremfor å produsere i Sørøst-Asia der det er høy luftfuktighet og kullintensiv el-miks, vil halvere fotavtrykket. Her ligger det muligheter vi kan ta, men vi må hive oss rundt. Dette er en industri som utvikler seg fort, og jeg har ikke sett noen batteriprodusenter ta til orde for å produsere i Norge, sier han.

De tre deltok i en panelsamtale om transport og bærekraft på Energiforskningskonferansen til Norges forskningsråd i Oslo nylig.

Hør mer om mulighetene bærekraftig transport gir i Norge, utfordringene på veien mot utslippsfri transport og hvorfor det ikke er én teknologi som vil vinne frem. Det gjør du ved å trykke på spilleren øverst i saken.

Du kan også abonnere på Podkraft i iTunes eller Acast.