Høsten 2014 ble oljeselskapet Origo Exploration lansert med brask og bram på oljemessen ONS i Stavanger.

Med på laget var tre internasjonale investorer som sto klar med 3,15 milliarder kroner for å sikre suksess for det lille selskapet.

Skuffelse

Men i høst kom plutselig beskjeden om at investorene sa stopp etter å ha brukt cirka 15 prosent av den opprinnelige potten. De ville ikke bruke mer penger på selskapet.

– Vi ble overrasket og skuffet. Det er det ingen tvil om. Vi var trygge på at vi hadde en solid kapitalbase og mye penger, og så hadde vi ikke det likevel sier Gjerde, sier finansdirektør Ørjan Gjerde i denne Oilcast-episoden:

Dermed måtte selskapet starte jakten på en ny eier.

– Det var frustrerende. Vi kunne ikke drive som oljeselskap på vanlig måte. Vi hadde knapphet på kapital og fikk ikke investere i nye lisenser.

– Samtidig en veldig interessant prosess, der vi møtte mange investorer og industrielle aktører. Vi kunne konstatere at det er stor interesse for olje og for Norge. Industrien her hjemme er godt kjent blant internasjonale investorer.

Vil bli store

Etter hvert kom DNO på banen.

Oljeselskapet ble etablert i Oslo i 1971, men har hatt mange års pause fra virksomhet på norsk sokkel. Nå ønsker det å gjøre comeback på hjemmebane, og nylig ble det annonsert at Origo kjøpes opp og får navnet DNO Norge.

– Vi fant fort ut at vi var ganske enige om hvordan vi ville gjøre en satsing i Norge. Jeg tror det er et veldig godt tidspunkt for å satse i oljebransjen, sier Gjerde, som blir administrerende direktør i det nye selskapet.

– Ambisjonen er å bygge en betydelig aktør i Norge. Vi skal ha høy aktivitet på leting, men også ha stor produksjon.

Er det trist å gi slipp på Origo-navnet?

– Akkurat navnet er jo litt trist. Men samtidig er det veldig kjekt å få et navn som har så lang historie i Norge og få lov til å bygge videre under den paraplyen. Vi er veldig fornøyd med å ha funnet en industriell løsning, sier Gjerde.

Hør hele episoden i vinduet lenger oppe i teksten.

Alle våre podkaster kan også lastes ned i Itunes.

I mai tilbyr vi halv pris på bedriftsabonnement.

Kr 990,- per bruker per år, så lenge dere tegner for minst tre brukere.

Abonnementet gjelder for Sysla.no, Sysla Offshore, Sysla Maritime og Sysla Grønn.

Send e-post til abonnement@sysla.no eller ta kontakt her.