De tar deg gjennom offshore service-krisen på én time

Hør de fem første podcastene fra Sysla Shipping her.

Slik hører du podcastene våre

  • Først: Hvis det passer bedre å høre disse podcastene senere, kan du sende en påminner til deg selv via e-post ved å klikke her. Hvis du havnet her via Facebook, kan du lagre denne siden ved å klikke på det grå symbolet nederst på skjermen (illustrasjon her).
  • Du kan høre podcastene direkte fra denne nettsiden, ved å klikke på Play-symbolene i de røde boksene med Sysla Shipping-logo under.
  • Det enkleste, er imidlertid å søke opp podcast-kanalen “Sysla Shipping”. Det kan du gjøre i google eller din foretrukne podcast-klient.
  • Hvis du vil høre den i Itunes, kan du klikke her. Lenken fungerer også hvis du bruker Apple sin podcast-avspiller på mobil eller Ipad.
  • Her finner du alle episodene våre. Det enkleste du kan gjøre nå, er å abonnere på kanalen. Da havner også alle de fremtidige episodene automatisk i avspilleren din, og du får beskjed om det når det kommer nye episoder.
  • Du finner også alle episodene på nettsiden vår hos Acast, ved å klikke her.

Så til podcastene

Alle offshore-rederi av noen størrelse i Norge, er nå avhengig av långivernes velvilje for å overleve.

Denne uken kom også Farstad med sitt første signal – rederiet slutter å betale renter og avdrag på lån i tre måneder.

Austevoll-rederiet DOF og Karmøy-rederiet Solstad kom med sine forslag til planer for en måned siden, og Fosnavåg-rederiet Rem slapp sin overlevelsesplan for en drøy uke siden.

Men hvem er det som tar den største støyten i disse restruktureringsprosessene? Og hvem har kommet best ut av det så langt?

Hør hva Aage Figenschou, eneleder for det som er igjen av World Wide Supply, og analysesjef Pål Ringholm i Swedbank mener, når vi tar et tilbakeblikk på seks skjebnesvangre måneder som har alt å si for hvordan norske offshore service-rederier vil se ut i fremtiden.

Vil du høre mer? Her er de fire første episodene.

Sturla Henriksen. Foto: Gerhard Flaaten

Sysla Shipping 4: – Det bør sendes et tydelig politisk signal til Statoil

Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund mener leverandørindustrien har tatt belastningen for en betydelig del av kostnadsreduksjonen i Statoil, og ber staten som største eier ta grep. Les også svaret fra Statoil her.

PArley Augustsson fotoEpisode 3: – Jeg har ikke ligget våken en eneste natt på grunn av 1985
Han bygde opp Norges største offshore-rederi, og kjørte det dundrende konkurs. Hør Parley Augustsson (78) fortelle historien om Balder (klikk under for å spille av her, Itunes-lenke her)

Johan RokstadEpisode 2: – Oljeselskapene bruker samme taktikk i dag som i ’86
Østensjø Rederi kom seg gjennom krisen på 80-tallet ved å godta taps-kontrakter med Shell. Eidesvik måtte legge hele flåten sin i opplag (hør under eller klikk her for å høre i Itunes)


WidingmontEpisode 1: – I løpet av få måneder rykker de inn med store pengesekker

Utlendingene er svært sultne på norsk offshore-tonnasje, sier Tor Allen Widing i Fearnley Offshore Supply (hør under eller klikk her for å høre i Itunes).

 

For å få med deg de neste podcastene med en gang vi legger dem ut, abonnerer du på kanalen “Sysla Shipping”.

Hvis du bruker Itunes, kan du gjøre det ved å klikke på denne lenken og klikke “Abonner”.

Innspill, tips eller tilbakemeldinger? Vi setter stor pris på om du sender en e-post til redaksjonen@sysla.no.