Til sammen omsatte 13 brønnbåtrederi for 1,8 milliarder kroner i fjor. De to største, Rostein og Sølvtrans, tjente begge over førti øre per omsatte krone i 2015. 

Eller flere år med underdekning mener styreleder Jan Harald Hauvik i Brønnbåteiernes Forening at markedet i dag er i balanse.

Mulig overdekning

Men til sammen elleve kjente nybygg i år og neste år gjør at tilbudet fort kan vokse forbi etterspørselen.

– Det vil klart representere en betydelig kapasitetsøkning i brønnbåtflåten i Norge. Og det er midt i en situasjon der oppdrettsnæringen ikke vokser og andre metoder for å håndtere lus, som i seg selv er veldig bra, blir tatt i bruk.

– Vi er redd for, eller tror vel, at det blir en overdekning innen utgangen av neste år. Så det virker litt merkelig at store aktører tenker på å bygge kapasitet inn i et slikt marked, med referansene til planene fra Marine Harvest om et eget rederi.

Hauvik mener imidlertid det blir feil å trekke paralleller til den pågående krisen blant offshorerederiene, som også bygget i gode tider og nå opplever en betydelig overkapasitet.

– Det er ikke et helt usannsynlig scenario, men vi snakker om helt andre dimensjoner.

49 fartøy

Per i dag er den samlede flåten som opererer i Norge på 49 fartøy. Det er færre enn hva for eksempel offshorerederiene DOF og Farstad har alene.

Hør resten av podkasten om tonnasjevekst, hvordan nye krav vil påvirke brønnbåtmarkedet og Marine Harvest sitt nye brønnbåtrederi.

Abonner på Laksekast

Søk på Sysla Laksekast og abonner på våre sendinger i  iTunes, via RSS-koden eller Acast.

Du vil også ha muligheten til å spille av sendingene direkte fra nyhetsartiklene.