Riggselskapet Songa Offshore eier syv rigger som operer på norsk sokkel.

De fire nye CAT D-riggene er på langtidskontrakter med Statoil, mens de eldre riggene Dee, Delta og Trym ligger i opplag i Skipavika Sogn og Fjordane.

Songa Offshore

  • Etablert i 2005
  • Hovedkontor på Kypros
  • Norsk hovedkontor i Stavanger
  • Frederik Mohn er største eier med knappe 46 prosent av aksjene
  • Omsatte i 2016 for 753 millioner dollar og hadde et underskudd før skatt på 47 millioner dollar

Songa Trym

  • Bygget i 1976
  • Oppgradert flere ganger
  • Kjøpt fra Odfjell Drilling i 2007

Det har lenge vært spekulert i at Songa Trym, som ble bygget i 1976, er en sterk kandidat til å bli skrotet. I slutten av november sa Songa-sjef Bjørnar Iversen at riggens skjebne trolig vil avgjøres i løpet av et halvt år, men drøyt seks måneder senere er det fortsatt ikke tatt noen avgjørelse.

– Vi har ennå ikke tatt en beslutning. Det er opp til selskapets styre å bestemme hva som skal skje med Trym, sier Iversen.

Songa-styret møtes neste gang i forkant av offentliggjørelsen av resultatene for årets andre kvartal i slutten av august.

Ingen ny klassing

Iversen vedgår imidlertid at det fortsatt er sannsynlig at den 41 år gamle riggen til slutt vil bli skrotet. I begynnelsen av neste år utløper riggens driftsgodkjenning og den må da klasses (SPS) på nytt for å være aktuell for oppdrag på sokkelen.

Med dårlige utsikter for nye oppdrag vil ikke Songa være villige til å bruke store penger på en ny klassing, som kan ses på som riggenes EU-kontroll.

– Med dagens marked er det ikke et alternativ å klasse Trym på nytt. Dersom markedet ikke kommer tilbake, står den først i køen for skroting, sier Iversen.

Songa-sjefen har større tålmodighet med de to andre riggene som ligger i opplag. Dee og Delta er klasset for flere år framover, og Iversen har tro på at de etter hvert kan få nye oppdrag.

Tidligere denne uken sa COSL-topp Jørgen Arnesen at eldre installasjoner må skrotes for at riggbransjen skal komme seg opp fra bølgedalen. Bjørnar Iversen er delvis enig.

– Markedet bestemmer. Jeg tror en del gamle rigger vil skrotes, mens noen mellomgamle vil forbli i aktivitet. De ny kommer først i køen, sier Iversen.

Tre Songa-rigger ligger i opplag i Skipavika. Foto: Eirik Brekke.

Langt framme i køen

Rigganalytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier mener at flere rigger må ut for at det skal komme en opptur.

– Mer skroting må til, det er ingen tvil om det. Det er for mange rigger i markedet, sier Daul.

Også han mener Songa Trym står langt framme i skrotekøen.

– Riggen er gammel og snart uten SPS-klassing. Det spørs hvor lenge Songa vil sitte på den, sier Daul.

Kan drøye

Han peker imidlertid på et moment som kan tale for at beslutningen vil ligge litt fram i tid: Riggen er finansiert med banklån som utløper i første halvår av 2018. Skulle den bli vraket tidligere, må hele det utestående beløpet betales tilbake umiddelbart.

– Det vil gi utslag på likviditeten. Venter selskapet, fortsetter det å nedbetale lånet med mindre avdrag hvert kvartal. Da kan det lønne seg å vente, sier Daul og viser til at kostnaden ved å ha riggen i opplag er relativt begrenset – drøyt én millioner dollar per år.

– Jeg er ganske sikker på at Trym til slutt blir vraket, men tror ikke nødvendigvis det skjer umiddelbart. Det kan fort gå et drøyt år før beslutningen tas, sier Daul.