Etter halvannet år i opplagsbøyene kan det 19 år gamle Olympic-skipet bli bygget om til standby-båt. Sevnor er ny eier og Høyland Offshore overtar driften.

– Vi er ikke redde for å ta risiko.

Det sier Tom Babinski, kommersiell direktør i det Kypros-registrerte rederiet Sevnor med kontor i Oslo.

I går utvidet de flåten med ett skip – Olympic Poseidon er kjøpt på spekulasjon uten kontrakt i bakhånd, og er allerede blitt omdøpt Sayan Cloudberry

Levert 1998
Som et ledd i restruktureringen av Stig Remøys offshorerederi Olympic Ship, ble banken Nordea eier av tre offshore-skip som de hadde pant i før jul.

To av dem, Olympic Hera og Olympic Commander, driftes nå av Austevoll-rederiet DOF, som også har opsjon på å kjøpe skipene.

Det tredje, Olympic Poseidon, har Nordea altså nå solgt til Sevnor.

Babinski vil ikke ut med hvor mye de måtte gi for fartøyet, som ble levert nytt fra Hellesøy Verft i 1998.

Utstyres for stand by
Det siste halvannet året har ankerhåndteringsskipet ligget i opplag utenfor Ålesund.

– Jeg har selv vært om bord og inspisert den. Olympic er kjent for å være flinke til å vedlikeholde båtene sine, og det gjelder denne og, sier Babinski.

Nå skal Poseidon flyttes til Steinsland utenfor Bergen.

Foreløpig ligger det an til en ombygging mot standby-segmentet, som kan innebære montering av fifi-kanoner for brannslukking og montering av redningsbåt, for å nevne noe.

Skipet, som ikke har noen kontrakt å gå til, skal også reklassifiseres.

– Men ankerhåndteringsegenskapene beholdes. Det blir en slags flerbruksbåt, sier Babinski.

Britisk sektor
Sayan Cloudberry driftes av Høyland Offshore, som allerede drifter Sayan Princess for Sevnor.

– Vi har et langt samarbeid med dem. De er veldig gode på denne tupen skip, sier Babinski.

Planen er å by den inn på term-kontrakter, da den har for liten bollard pull (trekkraft) til å operere i spot-markedet for ankerhåndteringsskip, sier Babinski.

Finansieringen er det eierne i det kypriotiskregistrerte selskapet Sevnor Ltd. som står bak.

En av eierne er Gunnar Nordsletten, som er norsk men bosatt i Russland.

Rederiet eier fra før to isklassede fraktefartøy som går i rute mellom Murmansk og Yamal.

Sevnor Ltd har også inngått et strategisk samarbeid med Viking Supply Ships for Russland der Sevnor har ansvaret for markedsføring samt kommersielle operasjoner.

Utruster ankerhandler på spekulasjon
Innenfor offshore-segmentet eier de allerede forsyningsskipet Sayan Princess, som opererer i spot-markedet på britisk sektor.

I tillegg har de et ankerhåndteringsskip under utrusting i Tyrkia, som skal stå klart i løpet av året.

Skrog og overbygg samt 40 containere med utstyr kjøpte de fra SPP i Sør Korea, etter at de ikke klarte å ferdigstille nybygget for et italiensk selskap.

Heller ikke den har kontrakt i vente.

– Vier på utkikk etter flere skip, sier Babisnki.

Nordea vil ikke kommentere
Hvordan avtalen slår ut forretningsmessig for selgeren, er uvisst.

Ifølge E24 hadde Nordea pant i skipet på 150 millioner kroner da de overtok eierskapet før jul.

Utestående gjeld i skipet kan imidlertid ha vært lavere.

Pressesjef Christian Steffensen i Nordea i Norge sier de ikke ønsker å kommentere saken.