– Riggen skal ut på en femårskontrakt med Aker BP. Første jobb er brønnplugging på Valhall-feltet, forteller administrerende direktør Jakob Korsgaard i Maersk Drilling Norge til Aftenbladet.

– Jeg antar at den vil være fremme rundt onsdag, legger han til.

Satser 20 milliarder

«Maersk Invincible» er på mange måter perlen i Maersk-flåten. Med denne riggen i stallen er leveringen av fire nye rigger på plass. Med en snittpris på vel 5 milliarder norske kroner, er de samlede kostnadene rundt 20 milliarder kroner.

Som de andre riggselskapene har også Maersk Drilling Norge vært hardt prøvd. Selskapet har gått fra ni til fire rigger på norsk sokkel, og bemanningen er redusert med 500 siden januar 2015. Nå er selskapet 850 ansatte.

Jakob Korsgaard. Foto: Jon Ingemundsen

-Hvis vi sammenligner med mange av våre konkurrenter, er situasjonen bedre. Nå har vi en ny rigg på vei inn og får totalt fem i drift på norsk sokkel. Med det får vi korrigert situasjonen litt, og vi sikrer arbeidsplasser hos oss og leverandører, har Korsgaard tidligere sagt til Aftenbladet.

Viktig er det også at vi med denne riggen skaper ny optimisme i organisasjonen, sier Korsgaard, som forrige helg inviterte til familiedag om bord i riggen for ansatte og leverandører. 350 mennesker kom og fikk innblikk i foreldrenes eller naboens arbeidsplass.

Plugger brønner

«Maersk Invincible» skal plugge brønner for Aker BP. Nettopp brønnplugging tas ofte opp i debatten for å øke aktivitetsnivået for riggene.

– Både oljeselskapene og riggselskapene er interessert i stabile rammevilkår og forutsigbarhet. I debatten er brønnplugging trukket fram for økt riggaktivitet, men dette er det knyttet usikkerhet til. Jeg er ikke tilhenger av tvang for å bedre arbeidsmengden, men jeg etterlyser heller bedre incitamenter for at viljen til brønnplugging skal bedres, sier Korsgaard.