I helga kommer det 200 meter lange skroget til Aasta Hansteen-plattformen til Sunnhordland.

Om bord på verdens største tungtransportfartøy seilte understellet fra Sør-Korea i april. Dockwise Vanguard som nærmest har gått i skytteltrafikk mellom asiatisk verft og Norge med store offshorekonstruksjoner. Nå har fartøyet kurs mot Stord.

Kværner-verftet skal ferdigstille og koble sammen de to delene som bygges på Huyndai Heavy Industries-verftet.

– Vi hadde håpet at de skulle klare det innen kontortiden på fredag, men det ble for mye motvind på den siste delen av reisen. Slik det ser ut nå ankommer skroget Stord søndag morgen, skriver Statoil i en melding.

Aasta Hansteen

  • Påvist av BP i 1997, Statoil operatør fra 2006.
  • Ligger 300 km fra land, nordvest for Sandnessjøen i Nordland.
  • Operasjonen foregår på 1300 meters havdybde, dypere enn noe annet på norsk sokkel.
  • Det er 140 km til nærmeste installasjon (Norne) og 500 kilometer til Nyhavna, som er nærmeste gassinfrastruktur med ledig kapasitet.
  • Gassen er tørr og har lavt CO2-innhold.
  • Antatt utvinnbart volum, inkludert Haklang og Snefrid Sør, er 47 milliarder standard kubikkmeter (Sm3) gass.

Fra før er installasjonen av havbunnen på Aasta Hansteen-feltet den hittil dypeste operasjonen på norsk sokkel.

Spar-plattformen som skal benyttes er også den største av sitt slag, ikke bare på norsk sokkel, men i verden.

Se reisen fra Sør-Korea i bildefortellingen under.