DOF sitt ankerhåndteringsskip har vært i sving hele den siste måneden. Det er hun alene om i spotmarkedet.

Det viser en oversikt over utnyttelsen av ankerhåndteringsskipene i spotmarkedet i Nordsjøen som meglerhuset Westshore utarbeider.

Skjermbilde 2017-02-20 kl. 06.50.17

Skandi Iceman, som tilhører Austevoll-rederiet DOF, har ikke ligget uten kontrakt en eneste dag den siste måneden.

– Noen ganger er det hell som gjør utslaget – at fartøyet klarer å sikre den riktige kontrakten på riktig tidspunkt, og så klarer å forbli på kontrakt, sier Inger Louise Molvær hos Westshore.

Sikret jobb
Andre ganger er det utslagsgivende at fartøyet har høye spesifikasjoner, som det er etterspørsel etter i markedet.

– Noen fartøy har også godt rykte på seg hos befrakteren, og klarer å sikre lengre kontrakter slik, sier Molvær.

Skandi Iceman har imidlertid litt andre forutsetninger for å toppe listen akkurat nå om dagen: Fartøyet har siden desember i fjor vært på en såkalt call off-kontrakt med ENI, som har en varighet på 13 måneder.

Denne kontrakten sikrer skipet minimum 60 dagers arbeid, og innen gitte frister, kan oppdragsgiveren si at de trenger skipet i x antall uker eller måneder.

Nest best utnyttelsesrate har Siem Offshore sitt skip Siem Opal med 87 prosent utnyttelse, mens Havila Venus ligger på tredjeplass med 80 prosent, ifølge oversikten til Westshore.

– Det er kombinasjonen mellom et godt fartøy, godt mannskap, en god landorganisasjon og ren flaks som avgjør hvem som havner øverst på listen, sier Molvær.

Verste desember på ti år
De sporer aktiviteten på norsk og britisk side av Nordsjøen, hvor det for øyeblikket opererer 28 skip i spotmarkedet innenfor ankerhåndteringssegmentet.

Der har det vært labert den siste tiden, og avslutningen på fjoråret ble den verste måneden på ti år.

Kun 20 jobber ble delt ut i desember.

Gjennomsnittlig dagrate endte på drøye 150.000 kroner for de største ankerhåndteringsskipene, mens de minste måtte nøye seg med i underkant av 100.000 kroner per dag.

Heller ikke forsyningsskipene kunne skryte av ratene, som endte mellom 50.000 og 55.000 kroner i snitt.

Det er mindre enn det koster å drifte et forsyningsskip.