– Leveringstiden til en platform vil normalt være mer enn 40 måneder. Vårt mål er å kunne gjøre marginale felt lønnsomme ved å lage en billigere plattform, som har resultert i utviklingen av Lean Semi, forteller Henrik Hannus i Aker Solutions.

På vegne av selskapet presenterte direktøren plattformen under Norwegian Energy Partners’ konferanse i Oslo sist uke. Med mål om å senke produksjonskostnaden, og på den måten lettere gjøre det lønnsomt å ta opp mindre oljefunn, har den modifiserte plattformen tatt form hos selskapets ingeniører siden starten av 2016.

Målet for prosjektet var å redusere vekten på topsiden til 6000 tonn, og samtidig sørge for en kapasitet på 60 000 fat olje daglig. Ifølge Hannus står nå flere interesserte kunder klare til å ta i bruk den slankede plattformen, uten at han på nåværende tidspunkt vil avsløre navnene på aktørene.

Alt unødvendig er fjernet
– Vi har i utviklingen av Lean Semi sett på det vi faktisk trenger, noe som har gjort det mulig å redusere funksjon, som igjen sparer vekt og gir kostnadsbesparelser. Vi har oppnådd besparelser ved reduksjon av størrelse i kombinasjon med standard utstyr, som plasseres rett på et flatt dekk, noe som gir økt fleksibilitet, forklarer direktøren.

Han legger til at det i utviklingen også har vært rettet fokus på redusert bruk av standardutstyr, noe Aker Solutions har erfaringer med fra blant annet Statoils Johan Castberg. Teknologien i seg selv er ikke ny – men kombinasjonen av konsepter har gitt resultatene industrikonsernet var på jakt etter.

– Totalt kan vi spare omtrent 40 prosent sammenlignet med en «normal» løsning, fastslår Hannus om plattformen som er beregnet på felt opp til 300 millioner fat olje.

Færre systemer – mindre personell
Men det er ikke bare kostnadene Aker Solutions har kuttet kraftig ned på i arbeidet med Lean Semi.

Redusert redundans på systemer, begrenset bruk av hjelpesystemer og forenklet layout. Sammen har dette ført til at selskapet har oppnådd en vektbesparelse på topsiden på omtrent 30 prosent sammenlignet med en konvensjonell plattform.

Forenklingen har gjort det mulig å operere plattformen med et personale på omkring 20.

– Det gir selvsagt også kostnadsbesparelse under drift. Vi klarer det med færre systemer, ubemannet skrog med lite utstyr, mer tilstandsovervåking og kampanjevedlikehold. Vi ser også til erfaringer fra Mexicogulfen, der Blind Faith-prosjektet har operert med 20 personer (LQ) i ti år, forteller Hannus.

Ikke dårligere sikkerhet
Redusert vekt, lavere bemanningskrav og nær halvering av byggekostnader til tross, Hannus understreker at det er én ting selskapet ikke har redusert noe på under utviklingen av Lean Semi.

– Vi har ikke gjort noen grep som reduserer sikkerheten, den er ikke forhandlingsbar. Vi mener at et ubemannet skrog heller reduserer muligheten for feiloperasjoner, konkluderer direktøren.

Invester i dine ansatte: For under fem kroner per dag kan du og dine kollegaer få full oversikt på de viktigste bransjene i Norge. Send oss en epost for tilbud på bedriftsabonnement. Hvis du vil prøve Sysla i en måned for 1 krone, klikk her!