Offshoreverftet til Samsung Heavy Industries i Sør-Korea er stengt inntil videre av sørkoreanske myndigheter. Torsdag raidet sørkoreansk politi verftet.

– Det er riktig at lokale myndigheter iverksatte byggestans etter ulykken. Skadestedet der kranulykken skjedde er avskjermet, sier kommunikasjonssjef Leif Harald Halvorsen i oljeselskapet Total E&P Norge til Stavanger Aftenblad.

Sikkerhetsstansen ble iverksatt etter dødsulykken på Totals Martin Linge-plattform 1. mai da en 60 meter lang og 32 tonn tung kran kollapset og falt ned på arbeiderne.

– Vi vet ikke når det er mulig å gjenoppta aktiviteten, sier Halvorsen.

Statoil stoppes også

Også Statoil rammes når alt arbeid stopper opp. Den norske oljegiganten bygger ikke mindre enn to plattformer og to rigger hos Samsung Heavy Industries.

Arbeidet på stigerør- og prosessplattformene til Johan Sverdrup-feltet startet for i underkant av ett år siden.

– Arbeidet er stanset både på Cat-J-riggene og Johan Sverdrup-plattformene. Det blir opp til Samsung og sørkoreanske myndigheter å svare på når arbeidet kan gjenopptas, sier Eskil Eriksen, pressekontakt i Statoil til Aftenbladet.

De to såkalte Cat-J-riggene Askeladden og Askepott er snart ferdige, og skal etter planen seile mot Norge i sommer og høst.

– Det er ingenting som tyder på at stansen vil få konsekvenser for framdriften i prosjektene. Vi opprettholder tidsplanen, sier Eriksen.

Det er varierende hvor mange arbeidere som jobber på Statoils prosjekter ved verftet, men det er grunn til å anta at antallet er flere tusen.

Politiet jakter på svar

Politiet gjennomførte torsdag en razzia i kontorlokalene til Samsung Heavy Industries, som en del avulykkesgranskingen, skriver avisa The Korea Herald.

Totalt 30 etterforskere søkte gjennom kontorer inne i på verftet for å sikre dokumenter, arbeidsinstrukser og sikkerhetsopplæringsmateriell.

«Politiet fokuserer for tiden på om krankollisjonen var forårsaket av feilkommunikasjon mellom kranoperatørene. Etterforskere ser også på om Samsung Heavy Industries fulgte sikkerhetsforskrifter og om det var mekaniske feil i konstruksjonene,» skriver avisen.

Les hele saken på Aftenbladet