Fylkestinget har vedtatt å bevilge tre millioner kroner til utviklingsprosjekt for elektrifisering av Askøybåten.

Forsøksprosjektet er i samarbeid med den maritime klyngeorganisasjonen NCE Maritime Cleantech og er knyttet opp mot deres utvikling av den elektriske hurtigbåten Urban Water Shuttle. Eller «sjøens Tesla» som konseptet har vært lansert som.

Ambisjonen er å kunne bytte ut dagens fossildrevne båter i løpet av få år.

Et steg videre

– Sjøen er en fantastisk måte å reise på, og enda bedre når man samtidig kan få på plass enda mer miljøvennlige alternativ i årene fremover, sier Pål Kårbø (KrF), fylkesordfører i Hordaland i en melding.

Kårbø understreker den viktige rollen båt- og fergetilbudet spiller for transporten i Hordaland.

– Allerede er ruten mellom Askøy og Bergen svært populær, og nå kommer vi et godt steg videre med å sørge for elektrifisering av Askøybåten når vi nå bevilger 3 millioner til dette.

NCE Maritime Cleantech på Stord har arbeidet med utvikling av banebrytende teknologi innenfor persontrafikk til sjøs i flere år.

Midler til pilotprosjekt

I realisering av slike batterifartøy vil rederiene gjøre den store investeringen, men ikke før garanti om at pilotkostnader og merkostnader er dekket inn.

Før jul i fjor fikk klyngen tilslag fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet på 20 millioner til et pilotfartøy. Fjordtrikken skal kunne erstatte dieseldrevne hurtigbåter som trafikkerer norskekysten i dag.

Da var allerede tre millioner bevilget fra Bergen kommune til pilotoprosjektet med å bygge en elektrisk hurtigbåt.

Det skal ikke være knyttet andre infrastrukturkostnader til et slikt fartøy enn ladeinfrastrukturen på kaianlegget.

Fartøyet vil verken slippe ut CO2, svovel eller NOx, og vil være tilnærmet støyfritt.

Batteridrift

Bilfergen Ampére har siden fartøyet ble levert fra Fjellstrand verft seilt på batteri over Sognefjorden. Hos Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane er byggingen i gang av et helelektrisk og utslippsfritt skip.

Future of the Fjords koster 144 milloner kroner og blir satt i drift i april 2018. Prislappen er langt større enn søsterskipet Vision of the Fjords.  

Årsaken til forskjellen er at det nye skipet blir helelektrisk, mens søsterskipet er en batterihybrid.