Kongsberg har sikret seg med de tyske skipsbyggerne Fassmer Werft for leveranser til forskningsfartøyet Atair II, skriver leverandøren i en børsmelding.

Dette blir Tysklands største forskningsfartøy og eies av Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie (BSH).

Ifølge Kongsberg blir Atair II verden første statseide LNG-drevne forskningsfartøy, og det første nybygde skipet som tar i bruk leverandørenss integrerte forskningsfartøykonsept.

Operasjonelle systemer

Leveransen inkluderer operasjonelle og hydrografiske systemer, og leveransen skal etter planen gjennomføres i 2020.

Det integrerte fartøyskonseptet for forskningsfartøy fra Kongsberg inkluderer et fullt integrert operatørmiljø utstyrt med akustisk datainnsamling, dynamisk posisjonering, fremdriftskontroll, navigasjons- og automasjonssystemer.

Sammen med underleverandører vil Kongsberg også levere alle elektriske systemer, telekommunikasjonssystemer, fremdriftsmotor, kabler og installasjon.

Operere i Nordsjøen

Etter levering skal skipet operere i Nordsjøen og Østersjøen, hvor det skal utføre hydrografiske undersøkelser og søk- og redningsoperasjoner i tillegg til marin miljøovervåkning og teknisk testing av navigasjons- og radarutstyr.

 

– Vi er stolte over å samarbeide med BHS og Fassmer Werft om å levere integrasjon til Atair, sier Brynjulv Standal fra Kongsberg Maritime i en pressemelding.

– Kongsbergs integrerte fartøyskonsept er en ny tilnærming til fartøysdesign og -bygging som øker operasjonell effektivitet og reduserer livssykluskostnader ved hjelp av integrasjon mellom ulike systemer. Med konsepter designet for spesifikke skipstyper, representerer vår integrerte fartøysportfolio banebrytende marin teknologi og prosjektering.