Driftsstart er planlagt til andre halvdel av 2018. Skipet skal frakte produkter fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til Brevik og Larvik.

– Yara har som målsetning å bidra til nok mat til verden og samtidig beskytte og ivareta miljø og klima. For å få til det må vi tørre å være først ute med å ta i bruk innovative, nye løsninger som dette utslippsfrie containerskipet til å frakte gjødsel. Vi er stolte over å innlede samarbeid med Kongsberg Gruppen om å realisere verdens første selvkjørende, hel-elektriske fartøy for kommersiell drift, sier konsernsjef i Yara, Svein Tore Holsether i en pressemelding.

– Stort steg fremover

Skipet vil få navnet Yara Birkeland, og blir verdens første elektriske containerfartøy. Fartøyet skal redusere NOx- og CO2-utslipp og skal ku8nne fjerne opp mot 40.000 lastebilfrakter i året fra veiene i befolkede og urbane strøk.

– Ved å flytte transporten fra vei til sjø er Yara Birkeland starten på et betydelig bidrag for å oppfylle viktige nasjonale og internasjonale bærekraftsmål. Det nye konseptet er også et stort steg fremover for generell økning av transport til havs, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen i meldingen.

Fra vei til sjø

Under oppstarten vil fartøyet være bemannet, og deretter bevege seg videre til fjerndrift i 2019. Fra 2020 skal det kunne utføre førerløse operasjoner.

– Opptil 100 dieseldrevne lastebilturer behøves hver dag for å transportere produkter fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til Brevik og Larvik hvor vi sender produkter i store containerskip til kunder over hele verden. Med dette nye batteridrevne containerfartøyet, flytter vi transport fra vei til sjø og reduserer dermed støy, lokal luftforurensning og klimapåvirkning. Samtidig forbedres sikkerheten på lokale veier, sier Holsether

Kongsberg Gruppen er ansvarlig for å utvikle og levere all nøkkelteknologi om bord på Yara Birkeland, inkludert kontrollsystemer, sensorer og nødvendig integrasjon for fjernstyrt og autonom operasjon, i tillegg til elektrisk fremdrift, batteri og styringssystemer.