Markedene har blitt svakere og teknologien bedre siden Bergen Shipping Dinner ble arrangert for første gang. Likevel mener primus motor for arrangementet at det er viktig at shippingbransjen fortsatt møtes fysisk.

– Interessen for arrangementet viser at kunder og samarbeidspartnere i rederinæringen mener det er viktig å treffes. Også i tøffe tider, sier Erik Paulsen.

Vanligvis jobber Paulsen med å megle frakt i godsrederiet Sea-Cargo. Disse dagene er det fullt fokus med å gjennomføre shippingarrangementet.

– Det er flere måneder siden vi bikket 1300 påmeldte fra 43 ulike firma. Det har også en betydning for Bergens hoteller, restauranter og taxinæring at så mange kommer til byen.

Ny deltakerrekord

Ifølge Paulsen er det ny rekord.

– Det er fortsatt beintøft i bransjen. Men det gjør det ikke mindre viktig å skape gode relasjoner og tillit i bransjen. Det er viktig for å gjøre god butikk.

Det er fjorten år siden Bergen Skipsmæglerforening og Bergens Rederiforening gjennomførte Bergen Shipping Dinner første gang med 350 gjester. Siden har arrangementet gått av stabelen med to års mellomrom, og vokst fra år til år.

1300 markedskjennere

Shipping-eventen har fokus på det sosiale.

– Det er ikke noe vits å putte en foredragsholder på talerstolen, når det sitter 1300 mennesker i salen som kjenner markedet enda bedre.

Arrangementet legger til rette for velkomst, golftturnering og selve hovedmiddagen i Grieghallen på fredagen.

– Det har vært suksessfaktoren at vi skipper lange taler og foredrag, men i stedet lager en hyggelig ramme for å treffe shippingfolk fra hele verden. Parallelt bruker rederiene anledningen til å ha kundemøter når så mange prioriterer å reise hit, sier Paulsen.