Kleven og Maersk Supply Service har inngått avtale om utsatt levering av ankerhandteringsfartøyene som danskene bygger i Norge.

Ifølge en melding ser partene det som beste løsning slik markedet for disse skipene er i dag.

– Vi har hatt svært stort trykk på anlegget over lengre tid. Utsettelsen vil gi oss et jevnere trykk i produksjonen og bedre kapasitetsutnyttelsen. Det er positivt, sier Klevens konsernsjef Ståle Rasmussen i pressemeldingen.

Redusere bemanningen

Bemanningen på Kleven Verft har ifølge konsernet vært rekordhøy de siste årene. Dette vil nå bli redusert, og det vil periodevis bli permitteringer i enkelte avdelinger, melder verftet.

Skipsbyggerne har blant annet sikret seg to nye hurtigruteskip, hybridferger og en yacht i ordreboken.

Utsettes til neste år

Storkontrakten på seks offshorefartøyene ramlet inn oktober 2014, men opsjon på bygging av ytterligere fire søsterskip.

Tøffe tider har etterpå sendt flere av Maersks fartøy i opplagsbøyene. Året etter ble det kjent at danskene ikke helt uventet stopper på seks nybygg, og i 2016 annonserte rederigiganten at 400 ansatte sies opp og inntil 20 eldre skip selges.

I fjor sommer ble det aller første nybygget sjøsatt fra beddingen i Ulsteinvik, og i mars ble det overlevert fra Kleven til Maersk.

Fartøy nummer to skal leveres i slutten av juni.

De tre neste søsterskipene skal etter den nye avtalen leveres i løpet av 2018, og det siste i begynnelsen av 2019.