Nedgangen i markedet har ført til flere utsettelser på nybygg. Hos Simek utsettes leveringen av bygg nummer 131 til Gulfmark.

– Markedet tatt i betraktning, så er dette en god løsning for begge. Det gjør situasjonen lettere for rederiet, og vi får samtidig bedre tid til å gjøre nybygget ferdig, sier Simeks verftsdirektør Øyvind Iversen til Maritime.no.

Sjef i Gulfmark Norge, Trond Førland bekrefter at rederiet er blitt enige med verftet om å utsette leveringen til januar 2017.

– Dette skyldes primært de rådende markedsforhold, forteller Førland.

Bestilt i 2014

Gulfmark Norge kontraherte i april 2014 forsyningsskipet på Simek, og farøyet er helt i sluttfasen.

I midten av september ankom nybygget fra Tyrkia for utrustning på verftet i Flekkefjord, etter drøye tre uker i sjøen.

Forsyningsskipet TBN North Barents skulle etter planen gått inn i flåten til Gulfmark i løpet av første kvartal, men blir i stedet liggende til kai.

I fjor fikk oljenedturen Simeks bygg 133 døpt og malt to ganger før levering.

Flekkefjord-verftet måtte finne ny kjøper fordi det skotske offshorerederiet som opprinnelig bestilte fartøyet ikke kunne betale. Simek ga til slutt opp å drive inn betalingen fra Fletcher Shipping, og solgte i stedet nybygget til amerikanske Edison Chouest Offshore.

Iversen frykter ikke at det skal skje igjen.

– Jeg kan ikke se at nybygget skal få samme skjebne. Skottene gikk konkurs rett etterpå, men Gulfmark er ikke i nærheten av å være i en slik situasjon.

Kan overlevers raskt hvis aktuelt

Skipet skal fortsatt være registrert i skipsbygging-registeret slik at formell overlevering kan gjøres neste år.

Når nybygget om kort tid er ferdig blir det liggende til kai på sørlandet. Slik kan rederiet hurtig ta skipet ut av opplag og ta levering av skipet hvis det skulle bli aktuelt før den nye leveringsdatoen.

Den norske avdelingen i det internasjonale rederiet har et flåte på seks skip. I oktober sendte rederiet det første fartøyet fra den norske flåten i opplagsbøyene , og neste fulgte rett etterpå.

Ifølge rederisjefen vil det ikke bli flere med det første:

– For tiden har vi to fartøyer i opplag her i Sandnes. De andre fartøyene vi driver ut fra kontoret her i Norge er på kontrakter, sier Førland.

Permitteringer mellom jobber

Fra våren og utover har Simek ifølge verftsdirektøren grei produksjon frem til desember, med utrustningen av nytt fiskefartøy.

Når Gulfmark-skipet er ferdigstilt vil det bli et lite stopp før blokken til det neste nybygget kommer inn på verftet.

– Det blir nok noen permitteringer i det mellomrommet, med mindre vi får kloa i en ombygging eller reparasjonsoppdrag, sier Iversen.

Han forteller verftet har bruk for bedre dekning i ordreboken fra 2017.

– Vi ser nå på mindre tonnasje, og håper å sikre oss byggingen av brønnbåter, fôrbåter eller mindre fiskefartøy når markedet er slik som det er.