– Dette er en kraftig miljøsatsing. Det skal kuttes hele 90 prosent av dagens Co₂-utslipp, et enormt høyt tall for åtte fergesamband, sier fungerende fylkesordfører i Hordaland, Pål Kårbø (KrF) til Bergens Tidende.

Hordaland fylkeskommune ved Skyss har tildelt kontrakter for åtte nye fergesamband i Hordaland. Da kontraktene ble utlyst var minstekravet for Co₂-kutt 55 prosent. De nye kontraktene har et samlet kutt på nærmere 90 prosent.

– Teknologien er blitt dramatisk forbedret og mer miljøvennlig. Fergene skal elektrifiseres og være hybride. Noen detaljer er enda ikke på plass, men målene skal nås, sier Kårbø.

Han understreker at miljøsatsingen er sårt etterlengtet.

– Det er helt klart en milepæl at rutepakke 2, 4 og 5 nå blir like miljøvennlige som rutepakke 1, som Hordaland i fjor vant Zeropris for. Så å si alle fergene på disse sambandene får helelektriske løsninger. Med dette blir Hordaland verdensledende på omlegging til elektriske ferger, sier Kårbø.

Norled ut av Hordaland

De siste årene er det selskapet Norled som har driftet de aller fleste sambandene i fylket, men etter å ha tapt vinterens anbudsrunder mister de nå alle fergeforbindelsene sine.

Torsdagens kontrakttildeling har derimot sikret Fjord1s posisjon i Hordaland. Selskapet er nesten enerådende med ansvar for elleve av fylkets 17 fergesamband.

Bytter ut «miljøverstinger»

De nye kontraktene er tildelt Fjord1, Wergeland AS og Boreal Sjø AS.

– Vi er svært fornøyde med at kontraktene ble så miljøvennlige. Operatørene er langt innenfor de krav og rammer som lå til grunn i konkurransegrunnlaget, sier direktør for Skyss, Oddmund Sylta.

De åtte sambandene har i dag ti ferger. Hvor mange av disse som blir byttet ut med nye ferger er fremdeles usikkert, men Sylta sier at det er lagt opp til mange nybygg.

– Fergene på dagens samband har virkelig ikke vært snille for miljøet og forurenset mye. Det er på høy tid at vi får inn noe bedre, sier Sylta.

Ansatte får bli med videre

I dag nærmer fergene på sambandene seg en snittalder på nærmere 30 år.

– De ansatte på dagens ferger kommer til å få tilbudet om å være med videre og vanlige virksomhetsovertakelsesregler gjelder, sier fungerende fylkesordfører Kårbø.

Kontraktene for rutepakke 2 og 5 har oppstart 1. januar 2020, med kontraktslengde på 9+1 år. Rutepakke 4 starter opp 1. januar 2019 og har kontraktslengde på 10+1 år.

– Tiden er knapp, men vi har troen på at dette går fint. Vi er også fullstendig klar over at prismessig vil driftskostnadene til fylkeskommunen gå kraftig opp – med flere hundre millioner, sier Kårbø.

Tirsdag skal fylkeskommunen i møte med stortingsbenken til Hordaland.

– Det grønne skiftet er et lokalt og nasjonalt ansvar. Dersom vi skal ha råd til å være fremst på omlegging av fergesamband trenger vi også mer midler. Men vi har full tillit til at fergeentusiast Helge Andre Njåstad (Frp), leder i kommunalkomiteen, kommer til å skaffe dette, sier Kårbø.

Forhandlingene for sambandene Klokkarvik-Lerøy-Bjelkarøy-Hjellestad og Fjellbergsambandet er ikke ferdige og kontrakt for denne rutepakken vil bli tildelt på et senere tidspunkt.